Den grønne bølgen startet allerede for 45 år siden i Miko Trading AS som eier Havaristen og nettbutikken Havaristen.no. Selskapet spesialiserer seg på å ta inn varepartier som blant annet har vært utsatt for vann- eller røykskader, eller feilproduserte varer som ikke kan selges i butikk. I nettbutikken har de som regel klær, sportsutstyr, hygieneartikler og tørrvarer - mens man i butikken også kan finne kjøle- og frysevarer.
Det er kun tre år siden nettbutikken åpnet, og i dag står den for mellom 15 til 20 prosent av den totale omsetningen til Havaristen. Omsetningen på nett ligger på omtrent 18 millioner kroner i år til sammenligning med butikken som omsetter for rundt 120 millioner kroner. Kurt Wian, prosjektleder i Miko Trading AS, forteller til Ehandel at det er moro å følge med på trafikken på nettsiden når de markedsfører gjennom sosiale medier.
Det er jo moro med nettbutikk. Det er flere som har bodd her i Ytre Enebakk og kjent til Havaristen fra de var små, før de har flyttet vekk til andre steder i landet. De kan nå fortsatt følge oss på nett og kjøpe varer der, og det er kult at så mange har fulgt oss i alle år, sier Wian.
Nettbutikken mottar omtrent 100 ordre daglig, og på lageret i Akershus tar de ansatte seg av både mottak, produktfotografering samt pakking av ordre. De er til sammen 60 ansatte fordelt på nettbutikk og fysisk butikk, og Wian er også nettsjef for Havaristen.no.
Nettbutikken må vi si at vi synes har vært en stor suksess. Den har vokst sakte men sikkert i løpet av disse tre årene.
LES OGSÅ: Kjører en Black Friday utenom det vanlige
Utvider med nytt lager i 2020
I løpet av 2020 åpner Havaristen nytt lager, og bygget som i dag rommer både butikk og lager blir dermed viet til kun butikk og ender opp med det dobbelte av areal. På andre siden av veien har de et eget lager for nettbutikken samt noen varer som de selger videre gjennom Miko Trading AS.
Når det kommer til utvidelse av Havaristen-butikker rundt om i Norge har de foreløpig ingen planer, og Wian forteller at selv om de ofte tenker på det synes de det er lurt å være på ett sted - noe leverandørene deres er enige i.
Selskapet har god kontakt med leverandørene sine og kundene har stort sett alltid forståelse for at også de større produsentene kan gjøre feil som ender med varer som ikke kan selges i butikk.
Stort sett så kontakter leverandører oss hvis de har et parti de trenger å bli kvitt. Vi har også ofte leverandører på besøk her så de får se hva vi driver med. Alle forbrukere vet at det kan oppstå problemer, så kundene tenker jo positivt om de leverandørene som leverer til oss, sier Wian.
LES OGSÅ: Etter fiaskoen i Norge - nå tester MatSmart et nytt marked
Miljø har alltid vært hovedtanken
Miko Trading har hatt miljø som hovedfokus helt siden oppstart. Wian forteller at de synes det er gøy at de som har holdt på med dette i mange år nå kan se flere butikker henge seg på og at det er blitt fokus på miljø generelt over det hele.
Det var hovedtanken fra starten av at vi skulle redde matvarer og lignende. I Miko er det flere andre bedrifter, blant annet Miko Plast, som driver med gjenvinning av plast hvor de støper deler til produksjon og diverse. Vi har flere Miko-selskaper og alle driver med miljø, sier prosjektlederen.
Wian avslutter med at de gleder seg til det nye bygget er ferdig og de får alt under ett tak, og forteller at det da også vil bli mulig med pick-up-point når kundene bestiller på nett.