ANNONSE

Sender luft og ekstra emballasje - nå forklarer Zalando

Johanna Allhorn

"Dessverre ikke til å komme i fra"

ANNONSE

En unødvendig stor kartong med beskyttende plastemballasje. Det var det som møtte mottakeren, da Zalando sendte et par jeans og et belte her om dagen. Kjøpet var en del av et mystery shopper-prosjekt, der Ehandel har testhandlet fra totalt 17 selskaper i fire ulike bransjer.

Blant fem undersøkte moteselskaper utmerket Zalando seg med å være den eneste som sendte varen i kartong og ikke i pose. Selskapet var imidlertid ikke ensomme om å sende ekstra luft, da plastposene også kunne vært pakket mer effektivt. Zalando ser der i mot ut til å være den eneste som sender med ekstra plast som beskyttelse.

Vårt mål er generelt å bruke så lite emballasje som mulig og bare så mye som er nødvendig for å sikre at de bestilte produktene kommer uskadet. I Zalandos butikk kan kundene velge mellom over en million varer som varierer veldig i størrelse og form. Derfor bruker vi forskjellige esker og poser som kan tilpasses ytterligere til størrelsen på bestillingen, skriver Anne Vibe Hansen ved Zalandos kommunikasjonsavdeling i en e-post til Ehandel.

I tillegg tilpasser vi i økende grad posene til størrelsen på produktet. Men til tross for alt dette er det dessverre ikke til å komme i fra at noen produkter blir sendt i for store pakker, som dessverre skjedde i dette tilfellet.

Når det gjelder plastemballasje, eller "polybags", som Zalando kaller det, er dette vanlig i motebransjen i følge nettgiganten. De skal beskytte varene mot fukt, skitt og andre skader i forbindelse med transporten.

Vi utforsker stadig innovative og praktiske løsninger for pakking, men bruker for tiden resirkulerte og resirkulerbare materialer til våre polybags.

I Zalandos preowned-kategori testes det akkurat nå levering uten polybags eller annen plast. I noen kategorier skal størrelsen ha blitt mindre.

Innen 2023 skal vi ha designet våre esker slik at avfallet holdes til et minimum og produktene kan fortsette å brukes, avslutter Anne Vibe Hansen.

Pakken ble sendt fra Zalando til Sverige, da det er der mystery shopper-prosjektet har blitt gjennomført.

Del artikkel: