Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Shein vant kåringen ingen vil vinne – får årets Gullbarbie: "Et prakteksempel"

Shein vinner prisen ingen vil vinne. // Foto: Istock
Shein stakk av med verstingpris.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Hvert år deles det ut en pris som absolutt ingen vil ha. Det er organisasjonen Press - Redd Barna Ungdom som deler ut prisen, Gullbarbie, etter at barn og unge har stemt frem de kandidatene som får dem til å føle seg dårlig.

Mer konkret: prisen skal gå til aktører som ikke tar barn og ungdoms rettigheter og mentale helse på alvor. Dette kan være ved å bruke snikete markedsføringstriks for å selge, og som påvirker de unge negativt. I år deles prisen ut til den kinesiske fast fashion-giganten Shein.

Vi etterspør alltid dialog med de nominerte, men opplever ofte at aktører heller ønsker å forholde seg taus enn å måtte svare på kritikken. Vi kan heller ikke ansvarliggjøre alle aktørene som på problematisk vis markedsfører til barn og unge én prisutdeling av gangen. Vi trenger større politisk endring for å forhindre at barn og unges usikkerheter utnyttes for penger i fremtiden, sier leder av organisasjonen, Maja Enerhaug Egge, i en pressemelding.

ANNONSE

Stemt frem av barn og unge

Blant de nominerte til årets pris var Meta, den norske merkevaren Good For Me og Shein.

Tidligere vinnere av prisen er blant annet Brandy Mellville, Sophie Elise AS, Victoria's Secret og klesbutikkjeden Bik Bok.

Shein ble altså stemt frem av barn og unge som årets Gullbarbie-vinner. Press - Redd Barna Ungdom forteller om Sheins makt og påvirkning av målgruppen i sosiale medier. De peker også på hvordan kåringen av Shein som årets "vinner" kan vise til et sterkt klimaengasjement blant de unge.

Shein er et prakteksempel på fast fashion-industriens påvirkning på barn og unge. At noe er trendy er ikke nytt, men aldri før har man sett nye plagg dukke opp så hyppig som i dag. Både fordi klesproduksjonen raser avgårde og fordi påvirkningen kommer tettere på enn noen gang, sier Egge.

Videre skriver organisasjonen at de mener Shein er med på å skape en forventning om at man alltid må kjøpe mer, for å henge med på trender og unngå klespresset – et press de mener skapes av klesgigantene selv.

Mener de ikke overproduserer

Da Shein deltok på NXT Nordic, høsten 2023, fortalte Peter Pernot-Day, Head of Strategic Communications i Shein, blant annet om hvordan selskapet jobber og hva som har gjort dem så vellykket.

Han fortalte også at de på dette tidspunktet hadde godt over én million kunder i Norden, og at de fokuserte sterkt på å optimere sin lagerbeholdning og logistikk gjennom å teste ulike kolleksjoner – for så å skalere opp de som skaper mest etterspørsel.

LES OGSÅ: Så mange kunder har Shein i Norden – og dette er planene deres 

Del artikkel: