SPONSET INNHOLD

Shipmondo spår: Black Friday skaper tøff konkurranse blant norske nettbutikker

Shipmondo forutser at det blir tøff konkurranse mellom de norske nettbutikkene under Black Friday. Derfor er det god grunn til å forberede seg allerede nå.

Den store fraktportalen Shipmondo med over 40.000 nordiske virksomhetskunder mener at norske nettbutikker gjør lurt i og begynne å forberede seg til Black Friday - og særlig med tanke på håndtering av ordre og frakttid under den populære salgsuken, også kalt Black Week.

Forrige år kunne Shipmondo melde om store rekorder for nettsalg under Black Friday med opptil 89% flere ordre hos Shipmondo sine kunder enn året før. Detter er spesielt på grunn av korona, som har sendt de fleste kunder ut på nettet. I år ser verden heldigvis annerledes ut, men det betyr ikke at norske nettbutikker skal frykte sitt salg, ettersom det har kommet langt flere forbrukere på netthandelsmarkedet.

Stor konkurranse og økt internasjonal interesse

Korona har også ført til en større konkurranse mellom nettbutikker siden det har kommet flere nyoppstartede nettbutikker, men også mange av de fysiske butikkene har gått online. Hung Ho oppfordrer derfor nettbutikker til å være førstemann til å forberede seg i god tid og optimalisere sin arbeidsflyt.

Vi opplever at flere nettbutikker allerede nå tar kontakt med oss for å forberede seg til Black Friday og det etterfølgende julesalget. De fleste har en ambisjon om å skape den beste tjenesten for kundene, og det har vi gode tilbud på forteller Hung Ho, som er medstifter av Shipmondo med Nicklas Nguyen.

Iløpet av de siste årene har det i høy grad vært fokus på automatisering på tvers av fraktbransjen, og nye løsninger med automatisk toll gjør det lettere for internasjonale nettbutikker å entre det norske markedet.

Norge er for mange internasjonale nettbutikker et attraktivt marked, hvor det er stor kjøpekraft og samtidig blir det enklere å håndtere toll på tvers av landegrenser, forteller Hung Ho.

Norske nettbutikker bør derfor holde øye med konkurrentene fra andre land, som også er med på å skape økt konkurranse. Hung Ho oppfordrer norske nettbutikker å sikre hurtig frakt med en automatisert plukk, pakk, og forsendelseprosess i tillegg til å skape fleksibilitet for kundene med flere transportører.

Hastighet blir avgjørende

Black Week og særlig Black Friday er høysesong for mange nettbutikker og det er stort fokus på salg og markedsføring. På et marked fylt av mange aktører er hastighet avgjørende for kundens kjøpsopplevelse erfarer Hung Ho basert på resultatene og kunnskapen som Shipmondo-teamet i fellesskap har kommet frem til.

Hvert år hjelper Shipmondo flere tusen kunder på telefon og mail og tross en oppdeling i henholdsvis support, utvikling og markedsføring, så jobbes det på tvers av avdelinger og alle hjelper til å gi service til de mange kundene. Spesielt utviklingsteamet hopper på telefonen når det er fart, og her hjelper Hung Ho også gjerne til. På bakgrunn av teamets erfaringer rådgir han dermed:

At hastigheten på din ordrehåndtering er svært viktig. Det kan gi deg et forsprang og skille deg ut fra dine konkurrenter. Sorg for at du kan håndtere dine ordre effektivt og mange om gangen, råder Hung Ho.

Også selve fraktkostnaden på nettbutikker er særlig viktig under Black Friday ifølge Hung Ho, som sammen med hele Shipmondo-teamet hvert år hjelper mange nettbutikker med å finne det perfekte fraktalternativet ved kassen.

Det er kjøpsopplevelsen som er i fokus når det handles på nett, og her er fraktkostnad og frakttid ofte avgjørende parametre - men faktisk er norske forbrukere spesielt tilhengere av og kunne returnere varene igjen, forsetter Hung Ho.

Mange glemmer returprosessen.

Shipmondo oppfordrer alle nettbutikker til ikke bare og ha fokus på nettbutikken og logistiske løsninger, men også fokusere på returprosessen.

En god returprosess kan gjøre at du kommer trygt i mål og dermed foran i kampen om kundenes kjøp. Returprosessen er avgjørende for netthandel generelt, men særlig under Black Friday kan det være avgjørende i kjøpsbeslutningen fordi mange bruker dagen til å kjøpe julegaver som dermed også skal byttes etter jul, forklarer Hung Ho.

Hung Ho oppfordrer nettbutikker å etablere en så enkel som mulig returprosess for kundene og samtidig fortelle dem om forløpet f.eks. ved å nevne returfrister, og hva det koster å returnere slik at de føler seg trygge i å handle på nettet.

I Shipmondo står vi til rådighet ved spørsmål rundt retur, frakt og arbeidsprosesser, avslutter Hung Ho.

Slik effektiviserer Notabene.no sin arbeidsflyt

Den norske nettbutikken Notabene.no selger bøker på nett. De startet med å håndtere ordrer manuelt, men så at det var veldig tidkrevende. I dag har de integrert sin nettbutikk med Shipmondo som de håndterer ordre gjennom.

Vi oppdaget at våre forsendelser ble vanskeligere og vanskeligere å administrere, og derfor manglet vi en måte å skape en effektiv arbeidsflyt på - og her var Shipmondo en god løsning forteller Preben, som er markedsføringssjef hos Notabene.no.

Notabene.no har deretter funnet ut hvor viktig returprosessen er for norske forbrukere. Og her har de også funnet en løsning gjennom Shipmondo.

Å skape en god returopplevelse er noe som er avgjørende. Kundetilfredshet er veldig viktig for oss, og vi ønsker å skape en positiv opplevelse - enten det er en kunde som returnerer et produkt eller handler hos oss for første gang, forklarer Preben.

Les mer om hvordan Notabene.no vellykket har gått fra en fysisk butikk til en nettbutikk her.

Shipmondo hjelper daglig internasjonale virksomheter, små som store, med fraktlevering og videresendingsprosesser. Se mer på www.shipmondo.com.

Del artikkel: