ANNONSE

Sikter mot 1000 abonnenter: ”Sårt etterlengtet konsept”

Gründer av Stas, Hege Ødegaard.
Foto: STAS
Linn Adine Andersen

Vil gjøre leie til det nye eie.

ANNONSE

I løpet av sine to første leveår vokser barn ut av åtte størrelser - hvilket gjør verken kloden eller lommeboken godt. Med miljø og bærekraft som bakgrunn i alt de gjør, ønsker teamet i stasforbarn.no å gjøre det mulig for småbarnsforeldre å velge kvalitet med god samvittighet.

Dette skal det nyoppstartede selskapet gjøre ved å tilby utleie av kvalitetsklær i pakker som vokser med barnet.

LES OGSÅ: Klesutleieren dropper fysisk butikk: "Fokuserer 100 prosent digitalt"

Besøket har vært veldig bra og responsen generelt er ensartet positiv fra både potensielle kunder og andre som heier på en tjeneste som forenkler både småbarnsforeldres valg, og ikke minst hverdag. Inntrykket er at dette er et sårt etterlengtet konsept, forteller konseptutvikler i STAS, Helene Christophersen, til Ehandel. 

Gründeren bak selskapet er Hege Ødegaard. Med seg på laget har hun Paul Ferguson som er partner i firmaet. Han har tidligere erfaring fra energibransjen og er med på utviklingen av konseptet sammen med Christophersen. Maren Græsdal er grafisk designer og formidler med foto, mens Tuva Bråthen Blekken står for tekstutvikling.

Konseptet går ut på at man kan leie en pakke med klær til barnet, som blir levert hjem på døren. Når man ønsker å bytte klespakken, bestiller man retur og henting av pakken.

Når barnet har vokst ut av en størrelse, hentes pakken hjemme hos kunden og fraktes til vår samarbeidspartner på vask og vedlikehold. Vaskemidlene er vennlige for både poden og kloden, og vi lufttørker alt som lufttørkes kan. Vi reparerer plagg som har flere glansdager i sikte, og gjenvinner plagg når nødvendig, forteller Christophersen.

I arbeidet med utvelgelsen av samarbeidspartnere har STAS vært nøye. Kun merkevarer med felles verdisyn har nådd gjennom nåløyet, som de nordiske merkevarene Easygrow, Bbhugme, Joha og Marmar Copenhagen.

Litt overrasket ble vi faktisk over at leverandørene har vært så positive til vår tjeneste. Det er tydelig at bærekraftige løsninger er på alles agenda om dagen. Pakkene og utstyret reiser i nedbrytbare fraktposer med el-biler fra Helthjem. Vi er opptatt av at ikke bare sparer vi miljøet, men at kundene også sparer tid, sier Christophersen.

I nettbutikken til STAS finner man både utstyr og tøy til leie, men også tilbehør til eie. Konseptutvikleren utelukker heller ikke at de i fremtiden kan vurdere å ta inn brukte klær fra andre leverandører.

Nå i oppstartsfasen ønsker vi å starte gjenbruksprosessen hos oss, men vi er et selskap i utvikling med store ambisjoner, og utelukker ikke at vi kommer til å ta inn brukt tøy eller utstyr på sikt, forteller Christophersen.

STAS målsetning for det kommende året er 1000 betalende abonnementskunder. Nå jobber de med visjonen om å skape en bevegelse av bevisste småbarnsforeldre som vil spare både lommeboka, kloden og poden.

LES OGSÅ: Motegründerne gikk fra null til 100 millioner - nå skal klærne leies ut

Del artikkel: