Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sikter mot 20 millioner i ny butikk – her er Blivakkers strategi

Linda Marvold, butikksjef i Blivakker.
Foto: Blivakker
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Blivakker har nå to butikker i tillegg til nettbutikk og frisørsalong.

ANNONSE

Nylig åpnet dørene til den sørlandske sminkesuksessens andre butikk. Med 10 nyrekrutterte butikkansatte til det splitter nye lokalet på Sørlandssenteret håper butikksjefen at man når mellom 15 til 20 millioner i omsetning allerede første driftsår.

Det er altså høye forventninger til at også denne butikken skal levere og resultatene vil bli avgjørende for Blivakkers videre butikkutvikling i først og fremst hjemlandet.

Vi har jo allerede en butikk som ligger midt i Kristiansand sentrum i Markensgate, så vi vet hvordan det er å ligge på bakkenivå. Nå har vi åpnet butikk på et av Norges største kjøpesentre og vil erfare hvordan det er å ligge på et senter kontra i byen. Dette til ettertanke dersom vi skal utvide med flere butikker i Norge og/eller Norden, forteller Linda Marvold, butikksjef i Blivakker, til Ehandel.

Hva egner seg best, og hva er forskjellene mellom butikker liggende på bakkeplan eller kjøpesenter? Det er hva den norske sminkegiganten skal finne ut av i løpet av året. Selv tror Marvold at potensialet ved å ligge på et senter er stort, noe som kan støttes av erfaringene handelen har gjort seg gjennom pandemien. Butikkene, også på kjøpesentre, er viktige for forbrukerne.

LES OGSÅ: Blivakker klar for ny butikk – "blir enda mer synlig for kundene"

Sikter mot 15-20 millioner i ny butikk

Året så langt har vist seg å være krevende for flere e-handlere i Norden. Faktorer som økte strøm- og drivstoffpriser, frakt- og forsyningsproblemer samt krigen i Ukraina påvirker forbrukernes handlevaner og butikkenes varelagre. Dette har dog ikke Blivakker merket på sine salgstall i fysisk butikk og budsjettet for den nye butikken legges på samme nivå som den eksisterende butikken de har hatt i Kristiansand sentrum siden 2018.

Foreløpig har vi ikke merket en nedgang. Vi konkurrerer jo selvsagt litt med taxfree-bransjen, men nå har vi veldig gode priser på våre varer så vi har faktisk ikke sett at det har gått ned i de fysiske butikkene. Vi har hatt et veldig bra år på Markensgate og tror at også butikken på Sørlandssenteret kommer til å få en god start, sier Marvold og fortsetter:

Vi håper at vi kommer til å lande på mellom 15 og 20 millioner i omsetning i den nye butikken dette året.

Jobber med å lansere klikk-og-hent

Når det kommer til den sømløse handleopplevelsen mellom nett og fysisk butikk viser det seg at Blivakker har en lengre vei å gå. Varelageret til nettbutikken er av en størrelsesorden som gjør det krevende å kunne for eksempel sende nettbestillinger direkte fra butikk, lansere klikk-og-hent, eller ta i mot returvarer kjøpt på nett, i butikk.

Vi har per i dag ikke et system som gjør at kunden kan levere varer kjøpt på nett i butikk. I tillegg er sortimentet så forskjellig, på nett har vi et enormt sortiment og i butikkene har vi kanskje halvparten av dette sortimentet. Vi ønsker også å få på plass klikk-og-hent, og slike løsninger er noe vi jobber med å muliggjøre i de fysiske butikkene vi skal åpne, forteller Marvold.

Betyr det at butikkene deres på sikt også vil benyttes som lagre?

Ja, det er jo det vi ønsker å få til, men vi har så mange produkter at det er vanskelig å få til. Vi er jo som andre kjeder, det er ikke alt man selger i butikk man har på nett eller omvendt, men mange har uansett returmuligheter i butikk. Dit må også vi komme.

Blivakkers hovedlager ligger et lite stykke vest for Kristiansand. Ved en eventuell videre etablering av butikker i Norge og Norden må man se på mulighetene og utfordringene ved plassering av lager, hvilket skal inn i selskapets strategiplan i løpet av året. Det er i alle fall klart at Blivakker går all in på fysiske butikker med snart, forhåpentligvis, to vellykkede eksempler å vise til.

Året hittil har vært fantastisk. Fysiske butikker er ikke på vei ut, folk ønsker å se og prøve varene og være fysisk til stede, og jeg har stor tro på fysiske butikker, avslutter Marvold.

LES OGSÅ: Forbrukertilsynet varsler milliongebyr til flere nettbutikker

Del artikkel: