Erica Moe og Magnus Nesses nettbutikk har allerede flyttet landet på tvers og utvidet over landegrensene til Danmark. Her finner kundene alt som måtte trenges til strikkeprosjektene sine, det seg være garn, oppbevaringssystemer samt gave- og innpakningstilbehør for nevenyttige som gir bort hjemmestrikkede plagg i gaver.
Nylig åpnet dessuten paret sin første fysiske butikk – og tok dermed steget over i den omnikanale verden.
Samboerparet så nemlig sitt snitt til å gjøre virkelighet av en idé da pandemien hadde tatt grep om det norske folk, både deres handle- og fritidsvaner.
Denne sommeren var vi alle mye hjemme, og hadde tid og rom til å utfolde oss kreativt på fritiden. Vi var alle mer på nett og sosiale medier, og det gjorde at Handmade By fikk svært god respons helt fra start, forteller Erica Moe, gründer og daglig leder i Handmade By AS, til Netthandel.
Det var sommeren for tre år siden at Moe satte sine konkrete produktidéer til livs. Bedriften ble utviklet for å være med på den reisen strikkesegmentet hadde i pandemien, og nettbutikken ble tatt i mot med åpne armer av strikkemiljøet på sosiale medier.
Fra duo til kvartett
Mens Moe er den som satt på idéene – er det samboeren Nesse som hadde den tekniske kompetansen som kreves for å komme raskt i gang.
Vi startet uten investorer og måtte bygge stein for stein. Etter to år med nettbutikkdrift i Stavanger, flyttet vi til Østlandet, sier Moe.
Siden den gang later det til at veksten har skutt fart. Teamet har økt fra to til fire. Emilie Andresen har vært ansatt i halvannet år, og seneste forrige uke ble Christine Wendelborg en del av gjengen. Hun er en analytisk markedskoordinator og skal ta Handmade By inn i nye segmenter.
Sterk vekst i 2023
Siden oppstart i 2020 har veksten vært jevn. I fjor omsatte nettbutikken for 1,4 millioner kroner, med et positivt årsresultat på 202 000 kroner.
I år ligger Handmade By an til en omsetningsøkning på 60 prosent, og vil lande på rundt 2,2 millioner kroner. Det forventes imidlertid ikke sorte tall på bunnlinja, da året har bydd på en rekke investeringer.
Vi har investert på flere områder i år, blant annet med ekspansjon av Netthandel til Danmark, nyansettelse og ikke minst åpningen av fysisk butikk. Det gjør at vi kommer til å få et lite negativt årsresultat, sier Moe.
Det er likevel liten grunn til bekymring.
Vi har klare vekstmål for de kommende tre årene og forventer et tydelig positivt resultat allerede i 2024, fortsetter hun.
Kundene er i forkant av sesongene
Med en konkret og tydelig målgruppe kjenner Moe kundene sine godt.
I pandemien så vi for eksempel en vekst i salget av gaveinnpakning og kort etter at samfunnet åpnet opp igjen, og kundene våre fikk flere anledninger å gi gaver i. Strikkere er også planleggere, så vi ser bølgene av sesonger tidligere enn andre segmenter, sier Moe.
Og mens høst har blitt til vinter har Handmade By satset sterkere på flere segmenter. Forhandlere over hele landet tar inn produkter fra deres egne varemerke, og lanseringen i Danmark har åpnet dørene for en ny kundegruppe – som bærer mange likheter med ivrige strikkere her til lands.
"Krever gode produksjonsområder"
På lik linje med andre i bransjen vil imidlertid også Handmade By sine kunder i tilfeller kjenne og ta på varene – med et drøss av ulike garnkvaliteter og fargealternativer kan det være kjekt å besøke en fysisk butikk.
Men det er ikke den eneste grunnen til at Moe og Nesse investerte i en fysisk butikk, plassert midt i gågata i Ski, byen som det siste året kan skilte med knappe 10 minutters reisevei med tog til Oslo.
I sommer innså vi at kapasiteten i lokalene vi hadde var sprengt. Det hindret oss i å åpne dørene til andre segment, fordi vi ble begrenset av plassen. I jakten på nye produksjonslokaler var et showroom eller butikk med i vurderingen, forteller Moe.
Et ledig lokale dukket opp, med plass til både produksjon, drift av nettbutikk samt tradisjonell butikkhandel.
Vi hadde også en drøm om å utvide sortimentet vårt med kvalitetsgarn, og de aller fleste garnprodusenter krever en fysisk butikk. Vi landet kjapt en avtale med den danske leverandøren Isager, og ønsker å utvide sortimentet med flere kvalitetsvarer i tiden fremover.
Et steinkast fra butikken ligger Ski Storsenter, hvor blant annet Blivakker har sett seg ut et lokale for sin fysiske satsing. Muligheten til å åpne butikk på et senter var imidlertid ikke attraktiv for Handmade By.
Vi produserer 90 prosent av varene våre selv, og det krever gode produksjonsområder og lagerplass. Det er også viktig for veksten vår å kunne jobbe og utvikle varer til hele døgnets tider, og ikke innenfor senterets åpningstider.
Det er naturligvis en helt annen trafikk å forvente på et senter sammenlignet med gågata, men for oss er det verdt friheten i å stå selvstendig, sier Moe.