Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sirkulær markedsplass får Schibsted på eiersiden – “skal endre handelen”

Sondre Selbæk og Andreas Solbakken i Tings // Foto: Tings
– Løser et veldig stort problem for merkevarer, butikker og kunder, sier Mats Staugaard i Schibsted Ventures.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Den sirkulære markedsplassen Tings vil endre hvordan forbrukere handler, og behandler, tingene sine.

Ved å samle kvitteringer som kartlegges og sorteres av kunstig intelligens skaper Tings et digitalt bibliotek av alt man eier, og kobler dette opp mot tilgjengelige reservedeler, reparatører og kanaler for bruktsalg.

Etter en investeringsrunde på 13 millioner kroner, ledet av Schibsted Ventures og svenske Spintop Ventures, forteller gründer og daglig leder Sondre Selbæk at de eksisterende tjenestene nå skal videreutvikles slik at det blir enklere for forbrukerne å ta vare på tingene sine – og for handelsbransjen å følge EUs kommende regelverk knyttet til reparasjon.

ANNONSE

Vår ambisjon er å endre handelen. Det kan høres hårete ut, men sannheten er at EU kommer med pålegg til handelen om å endre sine virksomheter. Butikker og merkevarer må tenke mer sirkulært, og mer på reparasjon og bruktsalg enn de gjør i dag. Tings gjør det enklere å møte kravene vi vet kommer, sier Sondre Selbæk i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

Retten til reparasjon er under høring hos Europaparlaments- og Rådets direktiv, og forslaget går ut på at en skal fremme reparasjon av varer fremfor at de skal kastes. I forslaget vil forhandlere pålegges å tilby reparasjon av en vare innenfor garantiperioden, så fremt det er billigere enn å erstatte produktet.

"Imponerende offensive"

Schibsted Ventures har investert 5 millioner kroner i Tings. Mats Staugaard, investeringssjef i Schibsted Ventures, forteller at dette er en helt ny måte for dem å tenke digitale markedsplasser.

Tings kan potensielt redusere barrierene for å selge brukte produkter på våre markedsplasser, forbedre kvaliteten på oppføringer og verifisere eierskap til ting som er oppført, sier Staugaard.

Han forteller videre at de lenge har fulgt med på Tings, og påpeker at Schibsted Ventures er i godt selskap denne investeringsrunden.

Vi har fulgt teamet i Tings lenge og de er imponerende offensive! De løser et veldig stort problem for merkevarer, butikker og kunder. Hvis Tings når sine ambisjoner vil de bidra stort til en mer bærekraftig handel. Vi ser fram til å følge selskapet og tjenesten videre og vi synes det er spennende at anerkjente investorer som Spintop, FJ Labs og Arkwright X  også har sett potensialet i Tings.

Flere handelsaktører er allerede med

Spintop Ventures investerte også 5 millioner kroner i Tings denne investeringsrunden. Andre investorer inkluderer amerikanske FJ Labs og norske Arkwright X.

Flere handelsaktører er allerede involvert i samarbeid med markedsplassen, som for eksempel Fjällräven, Ikea, Eplehuset og Anton Sport. Flere detaljister skal være på vei inn i Tings som per i dag har over 17 000 unike brukere.

Del artikkel: