Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skal frakte 1 million pakker på én uke: ”Veldig stor usikkerhet”

Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen, i PostNord Norge.
Foto: PostNord
therese.karlsrud.haugen

"En ekstraordinær situasjon"

ANNONSE

Det spås rekordhøye pakkevolumer under årets julemåneder, som følge av en kraftig vekst i netthandelen det siste halvåret. For å møte den økte etterspørselen har logistikkselskapene rigget seg til med både ekstra personell og ytterligere hentesteder.

LES OGSÅ: Posten forbereder til Black Friday: "En tjeneste nettbutikker og kunder vil like"

Når Black Friday kommer skal Posten og Bring ha over 1700 utleveringssteder, som er 130 flere enn på samme tid i fjor. Det kommer i tillegg til Post i Butikk.

I takt med den kraftige veksten i pakker bygger vi ut et solid nettverk av utleveringssteder, slik at våre kunder har størst mulig valgfrihet. Mange ønsker å få pakkene levert hjem, men med stadig flere utleveringssteder er også det en god løsning for de som velger dette. Vi fortsetter å bygge ut vårt utleveringsnett og målet er at kundene skal kunne velge blant nesten 3.000 steder å hente pakker julen 2021, sier pressesjef Kenneth Tjønndal Pettersen, i en pressemelding.

PostNord, som forventer en pakkevekst på 40 prosent samt flere hundre prosent vekst på hjemlevering, har ansatt 100 ytterligere sjåfører.

Vi er forberedt på en helt ekstraordinær julehandel på grunn av covid-19. På det meste skal vi sortere og frakte mer enn 1 million pakker på én uke. Det meste skal til våre 1600 utleveringssteder,  men opp mot hundre tusen pakker skal leveres hjem til folk på én uke, sier kommunikasjons- og  markedsdirektør Ole A. Hagen i PostNord Norge.

"Ikke lov for mye"

Men til tross for at prognosene tilsier ekstrem økning, er det vanskelig å vite eksakt hvor mange pakker nordmenn faktisk kommer til å bestille denne julen. Samtidig må nye restriksjoner følges til en hver tid.

Det er veldig stor usikkerhet knyttet til prognosene. Vi kan ikke se i speilet for å si noe om hvordan dette utvikler seg fremover, sier Hagen til Ehandel.

Omfattende smittevernrestriksjoner (for sjåfører, terminal, kunder, i butikk) vanskeliggjør arbeidet i stor grad og må endres ofte i takt med myndighetenes krav. Samtidig er det ekstra utfordrende å rekruttere kvalifisert arbeidskraft og holde kvaliteten oppe: dette gjelder alt fra kundeservice, sjåfører, terminalarbeidere, butikk-ansatte, osv,

I november og desember gjøres det også store arbeider på infrastrukturen på Bergensbanen, som kan komme til å forsinke leveransene i perioden.

For eksempel starter BaneNor vedlikeholdsarbeid (stengt mellom 11-16 nov, delvis stengt 17 nov - 10 desember) på Bergensbanen i de mest kritiske ukene i november & desember. Ned 90 prosent togandel til Bergen vil dette selvsagt påvirke våre muligheter for å fremføre godset.

Hvordan kan nettbutikkene sikre en smidig prosess?

Nettbutikkene bør gi råd råd til sine kunder og ikke love for mye. Det er en ekstraordinær situasjon, så kundereiser/kundeopplevelser kan bli påvirket på så mange måter.

Del artikkel: