Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skal nå 250 millioner med minikantiner: ”Unike muligheter”

Henrik S. Bjønness og Niels H. Bjønness i S:MART.
therese.karlsrud.haugen

Samarbeider med IKEA og Tesla.

ANNONSE

En ny convenience-kanal. Det er det gründerne bak det norske startup-selskapet S:mart kaller seg. Nå vil de hente 10 millioner i en emisjon for å utvikle tjenesten ytterligere.

Selskapet, som ble startet av fetterne Henrik S. Bjønness og Niels H. Bjønness sammen med Anders Frøystad og Silje Lian Moen i 2017, har frem til nå satt ut 100 selvbetjente og døgnåpne minikiosker i Norge, med salg av snacks, drikke og mellommåltider. Nå skal konseptet også utvides med lunsj og middag.

Dagens convenience er ikke convenient nok for kunden. Derfor har vi lansert et kjøleskap, som opererer i grensesnittet mellom e-handel og fysisk retail, forklarer Niels Bjønness, forretningsutvikler og medgründer i S:mart, til Ehandel.

Idéen var først og fremst å mette småsulten mange opplever mot slutten av en arbeidsdag, da kantinen ofte er stengt og man ikke har umiddelbar tilgang til mat og drikke. Men selskapet, som i stor grad hadde siktet seg inn på næringsbygg, ble noe forsinket da coronapandemien gjorde hjemmekontor til den nye normalen.

Det har vært vanskelig å etablere et konsept for næringsbygg når folk ikke er på jobb, men vi har forsøkt å rette fokuset mot de som faktisk har måttet være fysisk tilstede, som f.eks lager for netthandel og verksteder. Blant dem merker vi at S:mart har fått en sterkere relevans, da kantiner har vært stengte og det generelt har vært vanskeligere å planlegge dag for dag. Samtidig har en endret forbrukeratferd gjort at flere bestiller mer mat digitalt, sier Henrik Bjønness, daglig leder og medgründer.

LES OGSÅ: Oppstartsbedrift satser på omnikanal-kiosker til norske arbeidsplasser

100 skal bli 1000

Til tross for hjemmekontor teller S:mart nå rundt 2500 brukere i måneden. Målet er å nå 100 000 brukere i løpet av de neste fem årene.

Vi skal sette ut 1000 skap innen 2026, hvilket tilsvarer 100 000 unike kunder og en omsetning på 250 millioner kroner, sier Niels.

En av investorene som det norske oppstartsselskapet har fått med seg er teknologiselskapet Agilis, der tidligere gründer av Brødboksen, Arnulf Refnes, er partner og daglig leder. Nå er planen å hente ytterligere kapital for å utvide både konseptet og teknologien.

I tillegg til minikiosk skal S:mart også bli et hentepunkt, der kundene kan plukke opp lunsj og middag til en hver tid.

Vi skal satse i et nytt segment, med dagsfersk lunsj og middag fra lokale og kortreiste catering-aktører. Dette er en bransje som har lidd mye under corona, og som i større grad har begynt å satse på B2B nå. Det vi skal levere er vakuumpakket mat, som kunden enten kan spise på jobb eller ta med seg hjem å varme opp. S:mart vil fungere som hentepunkt, sier Niels.

På teknologisiden har vi allerede utviklet blant annet mobilapp for opplåsning, kjøp og forhåndsbestilling. I tillegg skal sensorikk gjøre at det man tar ut av skapet er det man betaler for i appen, legger Henrik til.

Milliardmarked

Gründer-duoen peker på at omveltninger i mat-og serveringsmarkedet samt kantine og kiosk, vil kunne gi de unike muligheter i markeder som omsetter for mange milliarder av kroner i Norge.

Det forventes en mangedobling av takeaway i mat og serveringsbransjen de neste årene. Samtidig er det stor usikkerhet knyttet til mer fleksibel bruk av kontorbygg, noe som vil kunne påvirke kantinene. I tillegg ser vi en nedgang i tradisjonelle varegrupper og at nye aktører stjeler markedsandeler i kioskmarkedet, sier Niels.

Niels tror de har en fordel med sin fysiske tilstedeværelse, som påminner brukerne om at de finnes. Dette skiller seg fra andre matleveringstjenester, som ofte finnes kun digitalt.

Vi får betalt for å drive butikk som en tjeneste fordi bedriftskundene våre abonnerer på S:mart. Vi kaller det “convenience as a service”, sier han.

I dag har S:mart kunder som IKEA; Tesla, Schibsted og Sparebank 1, som abonnerer på kjøleskapet som en tjeneste. S:mart står for innkjøp, lager, plukk og utkjøring. På sikt ser gründerne for seg å levere minikioskene til både helsebygg, undervisningslokaler og kontorlandskap.

Del artikkel: