Den norske klesprodusenten Northern Playground går i strupen på Black Friday med ny forretningsstrategi. Planen er å selge færre klær og samtidig nå en omsetning på 100 millioner kroner de neste fire årene.
Grunnlegger Jo Egil Tobiassen mener den eneste måten motebransjen kan bli mer bærekraftig er ved å produsere mindre, samt å hjelpe kunden til å kjøpe færre plagg.
LES OGSÅ: Satser på miljø og netthandel - økte salget med 300 prosent
Vi har hatt over 100 prosent salgsvekst gjennom våre direktekanaler i år, derfor tør vi å legge om forretningsstrategien fra «selg mer» til «selg mindre». Strategien er et radikalt bærekraftstiltak, samtidig som den er god butikk, sier Jo Egil Tobiassen, i en pressmelding.
Motebransjens forretningsmodell er et massivt samfunnsproblem hvor den eneste løsningen er at du og jeg kjøper færre klær. Black Friday er det verste eksemplet på en utdatert forretningsmodell som ikke er bærekraftig. Med vår livstidsservice kan man ubegrenset levere plagg til gratis reparasjon i evig tid, legger Tobiassen til.
Northern Playground ble stiftet i 2014 og har i dag over 50 eiere, hvor fire er gründere og ansatte, mens resten er kunder. Selskapet selger gjennom forhandlere, egen nettbutikk og har også konseptbutikk i Oslo sentrum.
Skal utfordre gigantene
Nå går de vekk fra fokuset om økt volumsalg og fjerner salg gjennom andre aktører samt ledd som overproduksjon og markedsføring. I stedet skal de satse på salg via egne kanaler, samtidig som de ikke setter ned utsalgsprisene. Den gjenværende kapitalen vil de bruke til reparasjon.
Om en trøye koster 1000 kr går over halvparten av pengene til markedsføring, overproduksjon og salg gjennom mellomledd. Ved å fjerne disse leddene muliggjør vi noen betydningsfulle bærekraftstiltak og oppnår en mer fornøyd kunde, sier Tobiassen.
Klesprodusenten legger ikke skjul på ambisjonene. Tobiassen nevner det er paradoksalt å skulle bli Norges største klesmerke, samtidig som de oppfordrer kundene til å kjøpe mindre.
For å bli en reell mot-aktør og utfordre klesgigantene må vi ha en reell markedspåvirkning, avslutter Tobiassen.