Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skal ta nettapoteket til milliarden: “For gøy til å si nei“

Elisabeth Haug blir ny sjef i Farmasiet.no.
therese.karlsrud.haugen

"Jeg er sikker på at netthandel er fremtiden"

ANNONSE

Den nye Farmasiet-sjefen, Elisabeth Haug, kunne ikke takke nei da hun fikk muligheten til å ta over som leder for Norges største nettapotek. Nylig kommer hun fra rollen som sjef for Vipps nyeste satsning - Vipps Mobil.

Jeg har sittet i styret i Farmasiet en stund og da jeg fikk denne muligheten var det for gøy å si nei til, rett og slett, sier Haug til Ehandel.

LES OGSÅ: Hun blir ny sjef i Farmasiet

Det er Hans Kristian Furuseth som har ledet Farmasiet.no siden selskapets omprofilering fra Komplett Apotek. I februar gikk han imidlertid ut i planlagt pappapermisjon og har nå informert styret om at han ønsker å gå videre til nye utfordringer etter to hektiske år.

Haug har siden fusjonen med mCash jobbet i Vipps, som i dag brukes av fire millioner nordmenn. I tillegg har hun jobbet 12 år i Schibsted, blant annet som leder for Finn Torget og kommersiell direktør.

Både Vipps og Farmasiet er opptatt av enkelhet først. I tillegg driver begge selskaper i tradisjonelle bransjer, som vi prøver å forvandle til å bli mer digitale. Både det å gå på apoteket og betale er noe mange av oss i utgangspunktet anser som kjedelig eller noe vi ikke tenker så mye over, men med Vipps har vi klart å lage en morsom merkevare innen betaling, sier Haug.

Stort potensiale

Farmasiet består i dag av 50 ansatte og målet er å omsette for én milliard kroner i løpet av de neste årene. I fjor hadde nettapoteket 300 000 besøkende som handlet på nettsiden.

Jeg vil fortsette å jobbe med de samme vekstambisjonene som er satt for selskapet og ta ut potensiale i nye idéer og organisasjonen, noe jeg mener er en leders oppgave å gjøre. 

I følge Nets sin rapport Norsk E-handel 2020 handlet nordmenn apotekvarer på nett for totalt 2,2 milliarder kroner i fjor. Dette kan sammenlignes med 8,3 milliarder kroner som svenskene brukte på det samme.

Norge er ikke nærheten av Sverige når det kommer til nettapotek, selv om vi er et like digitalt land. Det blir derfor viktig for oss å skape tillit til det å handle apotekvarer på nett. Nordmenn er nok fortsatt litt forsiktige og opptatt av trygghet.

Farmasiet har dessuten vært klare på at regelverket i Norge er modent for å ta økt digitalisering innover seg Dagens regler innebærer blant annet at alle apotek må ha et fysisk utsalgssted, selv om man driver et rent nettapotek.

Vi synes det er på tide å se på reguleringen for salg av apotekvarer på nett, da ordningen er gammeldags og ikke tilpasset dagens netthandel. Dette er noe myndighetene bør jobbe med.

"Det er fremtiden"

Når det gjelder planer for 2021 kan ikke Haug røpe for mye, bortsett fra at målet er å ønske flere kunder velkommen.

Det jeg kan si er at vi har et ønske om at flere skal handle hos oss, at de skal handle mer og oftere. Når det gjelder salg av reseptbelagte legemidler har vi løsningen på plass, men her gjenstår det en kommunikasjonsjobb til markedet.

Hva må til for at flere nordmenn skal handle apotekvarer på nett?

Jeg er sikker på at netthandel er fremtiden og at apotekvarer helt klart er en enkel kategori å handle på nett, når man først kommer i gang. En pakke med paracet er ikke noe man må kjenne på eller se før man handler. Dette har nok pandemien vært med på å bryte ned en del barrierer for. Det har vært en dørstokkmil å komme over, akkurat som med trening, men når du først har testet en del ganger blir det den nye normalen. Det ser vi tydelig hos Farmasiet, der kundene kommer tilbake gang på gang, sier hun og legger til:

Nå har Farmasiet også gjort det enklere med levering innen én dag i Oslo. I samarbeid med Porterbuddy kan kundene bestille før klokken 11 og få varene levert samme ettermiddag. Dette er nylig også rullet ut i Bergen, Stavanger og Trondheim, med en dags tillegg for transporten fra Oslo.

Haug, som tiltrer stillingen 1. september 2021, understreker likevel at vaner kan være vonde å vende og at kundeopplevelsen må jobbes med.

Det er alltid utfordringer i å endre vaner. Er det en ting jeg har lært er det at gode kundeopplevelser ikke kommer av seg selv. Og det skjer alltid uventede ting, det har vi har fått et tydelig bevis på med pandemien. I tillegg kommer det flere konkurrenter på banen. Alt i alt tror jeg det kommer til å bli veldig gøy å ta fatt på denne oppgaven! Jeg gleder meg, avslutter Haug.

LES OGSÅ: Apoteksalget på nett eksploderer etter nedstenging

Del artikkel: