SkalHuset.se, som selger mobil- og datatilbehør på nett, har siden oppstarten i 2011 levert mer enn 1 million bestillinger til kunder i hele Sverige. Selskapets fortsatte vekstplaner gjør at de nå må effektivisere sine prosesser for å kunne håndtere økte volumer. De har derfor valgt å implementere en AutoStore-løsning fra Kardex for å håndtere bestillingene deres raskt og ergonomisk. Digitalisering av prosessene vil også redusere bedriften's administrasjonsarbeide samt forbedre planlegging, rapportering og kontroll over varebeholdning. Ved å optimere lagringstettheten vil de også kunne integrere varer som i dag lagres desentralisert i Södertälje og dermed samle alt under ett tak.
"Dette prosjektet føles ekstra spesielt fordi det vil være Kardex sin første AutoStore-installasjon i Norden, siden vi ble offisielle partnere," forklarer Nicklas Lövqvist, Area Sales Manager i Kardex. «Denne innovative robotløsningen er perfekt for SkalHusets produktspekter og oppfyller deres krav til rask ordrehåndtering og optimal lagringstetthet. "De vil øke kapasiteten betraktelig og forbedre effektiviteten betydelig, når de ikke lenger behøver å bruke tid på å gå rundt på lageret og lete etter produkter".
AutoStore-løsningen, som er planlagt å gå live i desember 2022, har 3500 kasser innenfor et gulvareal på 147 m². Bestillinger vil bli behandlet av 10 intelligente roboter som kontinuerlig plukker opp kasser, transporterer og presenterer disse til en av de 3 ergonomiske arbeidsstasjonene. Der blir bestilte varer så konsolidert for å sendes videre til kunden. Siden hver stasjon kan veksle mellom plukke- og lagringsfunksjon, kan varer enkelt lagres uten avbrudd i plukkeprosessen.
Det vil også bli installert en ekstra åpning slik at SkalHuset.se kan utvide systemet med flere plukkestasjoner dersom de utvider ytterligere i fremtiden. Denne typen fleksibilitet gjør at bedrifter kan starte i liten skala og deretter vokse uten å påvirke den daglige driften. "Skalerbarhet er helt avgjørende for oss," sier Wincent Tall, COO i SkalHuset.se. "Vi tenker langsiktig og etter hvert som behovene våre utvikler seg, må også intern logistikk kunne tilpasses nye forhold."