Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skandinaviske kunder stortrives på Amazon

Nils Lund

Scorer høyt på kundetilfredshet.

ANNONSE

Allerede for flere måneder siden skrev vi om at Amazon søkte både norsk-, dansk- og svensktalende ansatte til sin tyske side. De siste ukene har man funnet ut at nettgiganten har utlyst ytterligere stillinger ved selskapets nyopprettede filial for netthandel i Sverige samt lansert en nordisk tilpasset betalingsløsning. Det har også blitt kjent at selskapets logistikkpartner Kuehne Nagel vil åpne lager i Eskilstuna i Sverige. 

Men hva synes egentlig de skandinaviske kundene som allerede handler hos den gigantiske markedsplassen? Det har Bring gjort rede for i en stor rapport, hvor selskapet har undersøkt de tyske og skandinaviske kundenes opplevelse av Amazon.

Svarene i rapporten kan hjelpe nettbutikker til å forberede seg på fremtidens netthandel, sier Gunnar Henriksen, salgs- og markedsdirektør for e-handel og logistikk i Bring, til Ehandel. 

En faktor som tydelig stikker seg ut i rapporten er kundetilfredshet. Her ligger Amazon i forkant sammenlignet med andre nettbutikker. I Bring sin undersøkelse viser det seg at 63 prosent av kundene var svært fornøyde med sitt siste kjøp hos Amazon, mot bare 52 prosent i andre nettbutikker.

Det har også skapt en stor andel av kunder som kommer tilbake, der hele 8,5 av 10 skandinaviske forbrukere mest sannsynlig vil handle hos Amazon igjen. Blant de tyske kundene oppga 92 prosent at de ville handle på Amazon, også om en annen nettbutikk har samme produkt til lik pris. De eneste produktkategoriene som tyske kunder foretrekker å handle fra andre nettbutikker fremfor nettgiganten, er klær og kosmetikk.

Til tross for Amazons fine rangering, mener ekspertene i rapporten at skandinaviske nettbutikker ikke bør være bekymret for utviklingen i fremtiden.

Jeg opplever at skandinaviske nettbutikker har mange styrker i forhold til Amazon. Amazon blir nok suksessfulle i Skandinavia, men jeg tror også at mange fortsatt kommer til å foretrekke å handle i andre nettbutikker. Dra nytte av lokale fordeler, som samspill mellom fysisk butikk og nettbutikk, bærekraft og lokale produkter samt dedikert kundeservice, sier Mogens Möller, daglig leder og medgründer av selskapet sleeknote.com.

LES OGSÅ: Amazon-ansatte stjal data fra selgere for å skape egne produkter

LES OGSÅ: Nye jobbannonser avslører Amazons nordiske planer

LES OGSÅ: Amazon lader opp for Norden - kopierer Klarna

Del artikkel: