Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skapte popup-univers for nyetablerte gründere: ”Veldig godt mottatt”

Kjersti Aanerud Hamre, utleiesjef i KLP Eiendom.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Må søke en sømløs opplevelse"

ANNONSE

KLP Eiendom lanserte i september POPPOPP. Konseptet tilgjengeliggjør butikklokaler i Oslo for nystartede bedrifter, produsenter og gründere, og skal gjøre det enklere for disse å realisere sine idéer uten å måtte knytte seg til lange leieavtaler. 

Utleiesjef i KLP Eiendom, Kjersti Aanerud Hamre, forteller at konseptet er en suksess, samt at det vil videreføres ved senere anledninger.  

Det er kjempespennende, og det er blitt veldig godt mottatt. Utgangspunktet var at vi ønsker å prøve å få frem en del nye konsepter som det ellers ville ha vært vanskelig å etablere butikker for, noe vi har erfaring med fra tidligere, forteller Hamre til Ehandel.

I første omgang var det et lokale på Glasmagasinet som skulle tilbys vinneren av årets POPPOPP-konkurranse.

Via POPOPP satte vi i gang en konkurranse med forskjellige bærekraftige konsepter. De som vant skulle få gratis lokaler på Glasmagasinet fra 15.september til 31.desember. Vi fikk inn mellom 150-200 søknader, men kunne bare velge én til dette lokalet, sier Hamre. 

Valget falt på Tise Basics. Gjenbruksappen Tise har i løpet av årene vokst raskt, og omsatte i fjor for 20 millioner kroner. I tillegg til gjenbruk har appen en egen kategori for nye, miljøvennlige produkter, nemlig Tise Basics.

I konkurransen kom det inn så mange gode søknader at det ble vanskelig for juryen å kun velge én. Dermed så man sjansen til å benytte ledige lokaler på rundt 800 kvm på Paleet i Oslo. Disse er leid ut, men ny leietaker overtar ikke lokalene før på nyåret, og det ble gjort plass til 11 av de søkerne som ikke stakk av med førstepremien. 

Etter pandemien ser vi at folk ønsker å komme inn til fysiske butikker og bli inspirert, så vi må søke en sømløs opplevelse. Det er flere og flere av de store netthandelsaktørene som åpner fysiske butikker, det blir mer klikk og hent, og ikke kun netthandel hvor man ofte har sett at man sender ti varer og får ni i retur, sier Hamre.

LES OGSÅ: Yoga-startup gjør suksess på nett og i butikk: "Vi ønsker å inspirere"

Netthandelsbransjens utvikling er svært relevant for KLP Eiendom som er et av Nordens største eiendomsselskaper. Selskapet eier over 2,2 millioner kvadratmeter eiendom med en markedsverdi på 83 milliarder kroner. 

Omtrent alle butikkleietakere har netthandel i dag, og vi må sette oss inn i hvordan de opererer. Dette med netthandel kan potensielt utfordre den modellen vi har i kontraktene hvor vi har omsetningsleie i tillegg til minimumsleie. Hvis mange produkter som selges går via separate netthandelselskaper, får ikke vi tilgang til den omsetningen og den leiesummen vi skal ha, forklarer Hamre.

Hamre kan bekrefte at POPPOPP-konseptet skal videreføres ved en senere anledning, mest sannsynlig til vårparten. Ehandel har tidligere intervjuet et av selskapene som vant en plass på Paleet, nemlig Ainasana. Selskapet understreker hvor viktig eksponeringen man får ved å ha en fysisk butikk er, også for salget i nettbutikken. 

De andre aktørene som har vunnet plass i butikklokalene på Paleet i Oslo er I Sustain, Mollipopp, Fjåk, Ingrid Martens, NVRLND, Pætria, Anna Johnson, Soundgarden Hi-Fi, EVIGR og Citi Ride.

Del artikkel: