Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skifte i betalingsverden – disse løsningene vinner: "Ingen vei tilbake"

Caroline Segerstéen Runervik, Norden-sjef i Capgemini. // Foto: Capgemini
Mener Vipps' utvikling kan gi en indikasjon på den videre veien i Europa og globalt.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Julegaver skal handles og gode tilbud skal utnyttes. Før ville vi ha sagt at mange bankkort nok går varme i disse dager, men nå er det heller appene for direktebetaling som får kjørt seg.

Det kommer frem i en ny rapport fra konsulentselskapet Capgemini, som blant annet viser at direktebetaling kaprer en stadig større andel av transaksjonene fra kortene. Og når betalingsselskapene ekspanderer over landegrenser, finner forbrukerne direktebetaling enda mer attraktivt.

Dette fører til at bank- og finanssektoren står overfor et viktig strategisk veivalg, mener Caroline Segerstéen Runervik, Norden-sjef i Capgemini.

ANNONSE

Det er på høy tid at bankene bestemmer seg for hvilken rolle de vil ha i fremtidens betalingsformidling. Når forbrukernes vaner endres i takt med teknologiutviklingen, er det sjelden noen vei tilbake. Da må man allerede på et tidlig tidspunkt vurdere hvordan man skal forme virksomheten for å unngå å tape inntekter i et teknologiskifte, kommenterer hun.

"Konkurransefordel"

Hun forteller videre om et skifte, hvor betalingsaktørene trer over landegrensene. Eksempelvis Klarna, og nyligst på lista Vipps Mobilepay. Sistnevnte er etter sammenslåingen med Mobile Pay tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Ifølge Capgemini forsøker nå flere storbanker i Europa å oppnå en sømløs grenseoverskridende betalingsløsning. Også lignende løsninger fra andre steder i verden, eksempelvis "Pix" fra Brasil, er i ferd med å innta det europeiske markedet.

Internasjonale betalingstjenester gir en konkurransefordel sammenlignet med lokale aktører, selv om de lokale aktørene har en overlegen markedsandel dag én. Forbrukere tilpasser seg raskt til en ny plattform hvis den tilbyr mer. Dette påvirker også kortbetalingenes viktigste konkurransefortrinn – at et kort fungerer i alle land.

Det blir veldig interessant å følge Vipps’ fortsatte nordiske ekspansjon – det kan gi en første indikasjon på den videre utviklingen både i Europa og globalt, sier Runervik.

Del artikkel: