Det er på høy tid at bankene bestemmer seg for hvilken rolle de vil ha i fremtidens betalingsformidling. Når forbrukernes vaner endres i takt med teknologiutviklingen, er det sjelden noen vei tilbake. Da må man allerede på et tidlig tidspunkt vurdere hvordan man skal forme virksomheten for å unngå å tape inntekter i et teknologiskifte, kommenterer hun.
"Konkurransefordel"
Hun forteller videre om et skifte, hvor betalingsaktørene trer over landegrensene. Eksempelvis Klarna, og nyligst på lista Vipps Mobilepay. Sistnevnte er etter sammenslåingen med Mobile Pay tilgjengelig i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Ifølge Capgemini forsøker nå flere storbanker i Europa å oppnå en sømløs grenseoverskridende betalingsløsning. Også lignende løsninger fra andre steder i verden, eksempelvis "Pix" fra Brasil, er i ferd med å innta det europeiske markedet.
Internasjonale betalingstjenester gir en konkurransefordel sammenlignet med lokale aktører, selv om de lokale aktørene har en overlegen markedsandel dag én. Forbrukere tilpasser seg raskt til en ny plattform hvis den tilbyr mer. Dette påvirker også kortbetalingenes viktigste konkurransefortrinn – at et kort fungerer i alle land.
Det blir veldig interessant å følge Vipps’ fortsatte nordiske ekspansjon – det kan gi en første indikasjon på den videre utviklingen både i Europa og globalt, sier Runervik.