Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skifte i shoppingvanene – dette legger nordmenn i handlekurven nå

Thomas Elvestad, Klarnas markedsdirektør i Norge.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Mange opplever en presset privatøkonomi.

ANNONSE

Nå er det de rimelige merkevarene som vinner når nordmenn shopper på nett. Ifølge en undersøkelse Klarna har fått gjennomført av markedsanalyseforetaket Dynata handler mer enn halvparten av nordmenn flere rimeligere merkevarer eller kjedenes egne merkevarer, enn de gjorde for et år siden.

Én av fem opplever dessuten at de billigere produktene er mye bedre enn forventet.

De økte prisene og presset mange opplever på sin privatøkonomi, kan fort få en mer varig effekt. Kjedenes egne merkevarer og rimeligere produkter prøves i en helt annen utstrekning enn tidligere. Mange er rett og slett blitt mer prisbevisste. Når så vidt mange er positive til dette - om det dreier seg om matvarer, klær eller helse og skjønnhet, kan dette få en innvirkning også fremover, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

"Hverdagslige" kategorier avslører at nordmenn setter nye mobiltelefoner og joggesko på vent til fordel for helse og skjønnet, samt hus og hage. Stort sett alle aldersgrupper er åpne for å teste rimeligere merkevarer – med unntak av aldersgruppen over 59 år som er noe mer skeptiske.

Mens de eldste er mest åpne for å handle mat og drikke fra rimeligere merker, er de langt mer skeptiske til denne type produkter innenfor de andre kategoriene. De eldre som faktisk prøver å kjøpe rimeligere eller kjedens egne merkevarer er imidlertid de som er mest positive til kvaliteten de får til en lavere pris. Hele 8 av 10 av disse sier at det meste eller noe av det de har kjøpt var bedre enn de trodde på forhånd, sier Elvestad.

Nedenfor følger en liste over de kategoriene nordmenn handler mer rimeligere merkevarer eller kjedens merkevarer fra, sammenlignet med samme periode for ett år siden.

Kategoriene nordmenn handler mer rimeligere merkevarer/ kjedens merkevarer i*: 

  1. Mat og drikke (86 %)
  2. Klær og sko (32 %)
  3. Helse og skjønnhet (25 %)
  4. Sport og fritid (15 %)
  5. Hus og hage (12 %)
  6. Elektronikk (10 %)
  7. Bilprodukter (8 %)
  8. Barneprodukter og smykker og accessoirer (7 %)

* Andelen av de som oppgir de hele tiden eller ofte handler rimeligere merkevarer/ kjedens egne merkevarer enn de gjorde for ett år siden (55 %)

Del artikkel: