Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Skuffende kvartal for XXL - salget falt med over 400 millioner

therese.karlsrud.haugen

"Vi er ikke fornøyd".

ANNONSE

Flere midlertidige nedstenginger av butikker og forsinket levering av innkommende varer, påvirket salget til XXL i årets andre kvartal.

Omsetningen falt fra 2,86 milliarder kroner i 2020 til 2,42 milliarder kroner i år. EBITDA endte samtidig på 392 millioner kroner, hvilket er ned fra 404 millioner kroner under samme kvartal i fjor.

Det har vært et ekstraordinært kvartal. Vi startet kvartalet med 20 av 37 butikker stengt i Norge. Vi har også lidd under alvorlige utfordringer i sykkelmarkedet, med forsinkelser både i sykkelproduksjon og fraktmarked. Disse forstyrrelsene skyldes pandemien, sier Pål Wibe, CEO i XXL, i en kommentar.

Selskapet meddeler at de ikke er tilfredse med salgsutviklingen eller markedsandelen de har i dag.

Vi er ikke fornøyd med den nylige utviklingen i salg og markedsandeler, men vi leverer fortsatt solide resultater nær rekordnivåer. Vi har også gjennomført flere strategiske prosjekter for å posisjonere XXL som et mål for sports- og friluftsentusiaster. Vi er godt forberedt på fremtiden.

I kvartalet har XXL blant annet implementert utrulling av RFID og elektroniske prislapper. Tidligere denne uken meddelte selskapet at de vil begynne med reparasjon av telt og bruktsalg i enkelte butikker.

LES OGSÅ: XXL med ny satsing - vil få med hele bransjen

Utbytte på 500 millioner

XXL skal i tredje kvartal gå over på nye lånebetingelser, og styret foreslår et ekstraordinært utbytte på 500 millioner kroner som skal utbetales i løpet av andre halvår 2021.

Videre forteller XXL at målet fremover er å øke markedsandelene i alle markeder og fortsette veksten i netthandelen. Sportskjeden regner med å rulle ut 3-5 butikker per år og har signert to nye leieavtaler for butikkåpninger i 2021, i Sverige og Østerrike. Samtidig vil selskapet redusere flere av sine eksisterende butikker.

Vi ser at mange kunder vil være hjemme også i sommer, med vannsport og outdoor som to av de mest populære sommerkategoriene. Vannsport og racket sport vokser mest, avslutter Wibe.

LES OGSÅ: Ny teknologi i alle XXL-butikker - skal scanne kundenes føtter

Del artikkel: