Etter to gode år med strålende sommersalg har pipa fått en annen lyd hos Clas Ohlson. Salget i juli minsket med 4 prosent sammenlignet med fjorårets julimåned, og endte på totalt 699 millioner svenske kroner.
Enda verre gikk det for det organiske salget som sank med 7 prosent. En liten opptur vises i nettsalget hvor sommermåneden dro inn 63 millioner kroner, en økning på 2 prosent mot samme måned i 2021.
Markedsklimaet i julimåned var svakt. I lyset av inflasjon og en mer usikker global situasjon var kundene mer forsiktige. Vår satsing på en sterk sesongen med større lager av relevante sommerprodukterv gikk ikke som forventet. Vi har jobbet intensivt med å motvirke de skiftende forutsetningene på markedet, men til tross for mer omfattende kampanjeaktiviteter og markedsføring på samtlige markeder, med blant annet prissenkinger på sesongprodukter, minsket vårt totale salg med fire prosent, samtidig som salget på nett økte med to prosent, sier Kristofer Tonström, administrerende direktør og konsernsjef i Clas Ohlson, i en kommentar til sommertallene.
Aller verst har salget vært i Norge. Det organiske salget faller med hele 10 prosent. Den norske omsetningen ender på 305 millioner svenske kroner og står for drøye 43 prosent av konsernets totale omsetning.
Ikke minst har det norske markedet vært fortsatt svakt med et minsket salg på 10 prosent sammenlignet med forrige år. I likhet med markedet for øvrig ser vi også hvordan økte innkjøpspriser, i tillegg til høyere transportkostnader, nå slår tydeligere ut etter tidligere å ha blitt kompensert i større grad av gunstigere valutaeffekter. Vi ser nå frem til den viktige høstsesongen med et relevant utvalg av rimelige produkter og har fortsatt fullt fokus på vår tilvekstplan, avslutter Tonström.