ANNONSE

Slik forbereder de seg til Black Week: ”Oppsettet i logistikken er svært skalerbar”

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett Group, og Thor S. Molle, logistikkdirektør i Brandsdal Group.
Komplett / Brandsdal Group
Linn Adine Andersen

Brandsdal Group og Komplett er mer enn klare.

ANNONSE

Komplett har hittil hatt et hektisk år med børsnotering og dobling av resultat i første halvår 2021. Nå forbereder selskapet seg på den årlige salgsfesten, med egne interne arrangementer for å skape engasjement og lagfølelse, forteller kommunikasjonssjefen i Komplett.

Vi fyller huset vårt i Sandefjord til randen med mat, drikke, frukt og godterier. Black Friday skal være årets store fest, både for våre kunder og for alle ansatte hos Komplett. Der vi trenger flere hender for å takle den enorme pågangen fra kunder bemanner vi opp, sier Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett Group, til Ehandel.

I fjor beskrev selskapet Black Week som et eneste langt eventyr, med daglige salgsrekorder.

LES OGSÅ: Komplett økte med én milliard - doblet resultatet

Også hos Brandsdal Group er forberedelsene til Black Week for lengst i gang. Vi har tatt en prat med logistikkdirektøren som forteller om rekordstort varelager samt ekstra bemanning innen årets travleste måned.

Varelagrene våre i Kristiansand og Flensburg bugner nå av varer. Varelageret var rekordstort sist år, men i år har vi økt dette ytterligere 20-25 prosent, forteller Thor S. Molle, logistikkdirektør ved Brandsdal Group, til Ehandel.

Allerede slår selskapet fjorårets rekorder, og ekstra personell er hentet inn. I løpet av året er den faste bemanningen på lagrene økt med 15 personer, men nærmere Black Week vil ytterligere 110-140 ekstrahjelper hentes inn fordelt på de to lagrene i Kristiansand og Flensburg i Tyskland.

Vi har et oppsett i logistikken som er svært skalerbar. I tillegg til dette har vi utvidet plukk-kapasiteten med over 30 prosent. I samarbeid med Bring har vi gjort vesentlige tilpasninger og et betydelig planleggingsarbeid for å kunne håndtere Black Week også i år på en meget bra måte. Vi har tidligere år bare hatt 1-2 dager lenger leveringstid selv i Black Week. Likevel jobber vi med å bli enda bedre på dette punktet, sier Molle.

Skal unngå drift døgnet rundt

Logistikkdirektøren forteller videre at Brandsdal Group normalt ligger på totalt 2600 til 2800 timer per uke i logistikken. Under årets største handelsmåned er behovet på rundt 9000 timer. Dette er en økning på godt over 200 prosent, men skjønnhetsgiganten skal likevel klare seg uten drift døgnet rundt.

Vi planlegger produksjon mellom kl.06:00-01:00 slik at vi klarer å holde oss unna de tyngste timene på natten. Det jobbes tett med forberedelsesmøter, fadderløsninger og opplæringsmøter for all ekstrakapasitet, slik at de skal ha en best mulig opplevelse den tiden de er hos oss, forklarer Molle.

Også Brandsdal Group gjør ekstra stas på sine ansatte under den hektiske perioden, og fyller lokalene med varme måltider, frukt og snacks slik at medarbeiderne også skal sitte igjen med gode opplevelser under Black Week.

De er helt fantastisk motiverte og står på, så en kan ikke si annet enn at en er stolt av alt arbeid og energi de legger ned i arbeidet slik at alle våre kunder skal få en best mulig shoppingopplevelse hos oss, avslutter Molle.

Del artikkel: