2020 har vært et spesielt år og mange nettbutikker har merket en markant økning i nettsalget. Stormberg er intet unntak, og med mange ferierende nordmenn i landet kunne de melde om store salgsøkninger både i butikk og nettbutikk.
Forventningene til årets travleste handleuke er dermed ikke lave, og sjef for E-commerce i Stormberg, Nina Johannessen Naalsund, ser frem til det hun også mener er årets morsomste uke.
Black Week er desidert en av årets gøyeste og mest travle salgsuker, derfor har vi også stort fokus på å ha det gøy på jobb. Gjettekonkurranser med lag på tvers av avdelingene har blitt en tradisjon, og små turer med frisk luft i løpet av dagene hører med, sier Naalsund til Ehandel.
Naalsund forteller også om forberedelsene til Black Friday og julegavehandelen som begynner allerede i september. I fjor oppgraderte Stormberg plattformen til nettbutikken - i år er fokuset på utvikling og forbedring i alle ledd.
Vi bruker blant annet tid på å analysere fjorårets kampanjer, rigge kampanjesider og optimalisere søkeord. Det er store mengder med materiell som skal ut under Black Week, så vi starter tidlig med å velge ut produkter og tilbud, slik at vårt grafiske team kan lage klart alt av materiell og nyhetsbrev, sier Naalsund.
LES OGSÅ: Dropper Black Friday - gjør det motsatte: "IKEA kjøper tilbake"
Nye satsinger frem mot jul
E-commerce-sjefen forteller at de i tiden fremover særlig fokuserer på å informere om muligheter som åpent kjøp, digitale kvitteringer og byttelapper på tvers av butikk og nettbutikk.
Vi har sett en trend over de siste årene der julegavehandelen starter tidligere, og brer seg over et lenger tidsrom. Dette året har vært spesielt med tanke på koronasituasjonen, der mange har reist på Norgesferie - noe som har påvirket salget positivt gjennom hele sommeren. Nå er vi spente på hvordan det vil slå ut på julehandelen, men vi forventer at nettsalget vil fortsette å øke i ukene som kommer, sier Naalsund.
Stormberg satset tidligere i år ved å utvide produktsortimentet med turutstyr - noe som har slått godt an hos kundene. Siden lansering i mai har turtøyprodusenten hatt en jevn økning i salget, med en særlig etterspørsel av hengekøyer. Nå satser de på nytt frem mot jul.
Nytt i år er at vi lanserer julekalender med 24 luker med spennende overraskelser frem mot jul. Dette gjør vi fordi det har vært etterspurt av våre kunder, og vi gleder oss til å kunne avsløre første luke ikke så mange dagene etter Black Friday, sier Naalsund.
LES OGSÅ: Stormberg i Norgestoppen på innovasjon
Med en ny nedstengning av samfunnet på trappene oppfordrer Stormberg til å bruke nærområdene til både små og store turer. Kampanjen "Hold avstand. Sammen." fikk stor oppmerksomhet tidligere i år, og Naalsund tror flere nordmenn vil gjøre ferdig julehandelen på nett dette året.
Med tanke på siste ukers utvikling forventer vi at mange vil velge å legge mer av julehandelen på nett i år. For oss er det veldig viktig å legge til rette for en trygg og god julehandel i alle våre butikker, og uansett om kundene velger å handle på nett eller i våre fysiske butikker så vil vi være tilgjengelige for å hjelpe dem med julehandelen, avslutter Naalsund.