ANNONSE

Slik gikk det med Zalando: ”Nok et kvartal med forbedret lønnsomhet”

Sandra Dembeck, Zalandos finansdirektør.
Foto: Zalando
Linn Adine Andersen

Lavere omsetning, men sterkt forbedret resultat.

ANNONSE

Torsdag morgen deler Zalando hvordan det har gått det siste kvartalet. Og det viser seg at det går relativt godt for moteplattformen som i tredje kvartal øker sine inntekter samtidig som man rigger seg for fremtidig tilvekst med investeringer i både logistikk, teknologi og ikke minst inspirasjon, som selskapet legger vekt på.

Omsetningen faller med 3,2 prosent til 2,274 milliarder euro i tredje kvartal. Resultatet etter skatt viser negative -8,2 millioner euro, en sterk forbedring fra fjoråret hvor samme resultat i tredje kvartal endte på -35,4 millioner euro.

I tredje kvartal øker dessuten Zalandos driftresultat (ebit) til 23,2 millioner euro, tilsvarende rundt 273,5 millioner norske kroner. Dette er en vekst på 72 prosent sammenlignet med forrige år. Driftsresultatet skal være styrket av lavere gjennomføringskostnader.

Høydepunkter fra kvartalet som trekkes frem er lanseringen av Stories on Zalando og en ny luksuriøs avdeling i nettbutikken.

Historiefortelling, logistikk og teknologi er nøklene for å booste vår fremtidige vekst. En sunn balanse gir oss finansiell fleksibilitet til å foreta disse strategiske investeringene. I tillegg har vår finansielle disiplin sørget for at vi var i stand til å levere nok et kvartal med forbedret lønnsomhet, sier Dr. Sandra Dembeck, Zalandos finansdirektør, i en kommentar til resultatene.

Moteplattformen bekrefter forventningene til et justert driftsresultat (ebit) for helåret på 300-350 millioner euro i 2023. Forventningene til GMV og inntektene justeres, selskapet forventer nå at GMV vil utvikle seg mellom -2 prosent til 1 prosent, ned fra tidligere forventninger på 1 prosent til 7 prosent. Også forventningene til inntekter justeres ned fra -1 til 4 prosent, til -3 og -0,5 prosent i 2023.

Del artikkel: