Hvordan handler iPhone- og Android-brukere på mobilen? Dette viser en ny rapport fra det digitale markedsføringsselskapet Adtraction.
Selskapet har analysert over 2,7 millioner kjøp som har blitt gjort på de nordiske markedene. I rapporten kommer det frem at det er tydelig at det er iPhone-brukere som i gjennomsnitt bruker mer penger på nettkjøp enn Android-brukere.
iPhone-brukere har konsekvent et høyere gjennomsnittlig ordreverdi (AOV) enn Android-brukere i alle markeder og i nesten alle produktkategorier, ifølge pressemelding om rapporten.
Skjønnhetskategorien viser den tydeligste forskjellen mellom iPhone- og Android-fans. I Danmark bruker førstnevnte i gjennomsnitt 30 prosent mer på skjønnhet enn sistnevnte, altså Android-eiere.
Analysen viser også at iPhone-brukerne bruker mer penger på nettet, bortsett fra når det gjelder teknologi. I Norge, Sverige og Danmark varierer det mellom 6 og 8 prosent, men iPhone-brukerne bruker alltid mer. I interiørkategorien viser imidlertid begge brukergruppene en mer konsekvent kjøpsatferd. Her er forskjellen bare mellom 1 og 5 prosent.