ANNONSE

Slik handler nordmenn på nett – og dette må e-handlerne bli flinkere til

Mark Adams, Europasjef i Bigcommerce. // Foto: Press
"Er hjørnestenen i nettbutikken".
Jimmy Andersson

6 av 10 nordmenn handler nå på nett minst én gang per måned, og seks prosent mer enn en gang i uken. Dette fremgår av en ny undersøkelse om nordmenns netthandelsvaner gjennomført for netthandelsplattformen Bigcommerce.

Undersøkelsen viser også at den mest populære produktkategorien er klær og mote, etterfulgt av helse og skjønnhet, elektronikk og teknologi, sports- og treningsutstyr samt mat og dagligvarer.

ANNONSE

Samtidig sier 18 prosent at de foretrekker å orientere seg på nett for deretter å handle i fysisk butikk, mens nesten halvparten gjør begge deler på nett. Imidlertid liker 11 prosent å se på produktene i butikken og deretter kjøpe dem på nett.

Selv om de fleste gjør alt på nett, er det mange som kombinerer nettet og butikken i kjøpsreisen. Dette bekrefter viktigheten av å bygge konsistente omnikanal-opplevelser som reduserer gapet mellom den fysiske butikken og nettbutikken, sier europasjef Mark Adams i Bigcommerce.

Ønskeliste til nettbutikkene

BigCommerce har også undersøkt hva forbrukerne ønsker at nettbutikkene blir bedre på og grunner til at kjøpsprossen avbrytes etter at produktet er lagt i handlekurven.

Noen vanlige årsaker er høye fraktkostnader, lang leveringstid, krav om å opprette konto og kompliserte betalingsprosesser, sier Adams.

Men hvilke er de mest populære betalingsmetodene? Jo, 7 av 10 oppgir at de har brukt kreditt- eller debetkort, 56 prosent løsninger som Vipps, 37 prosent kjøp nå-betal senere-løsninger, 25 prosent digitale lommebøker som Apple Pay.

Betalingsprosessen er hjørnestenen i nettbutikken. Den bør alltid være i fokus og optimalisert for en-side-checkout for at kundeopplevelsen er rask, enkel, sikker og sømløs.

Undersøkelsen viser også at nordmenn er teknologiinteresserte.

Ikke bare er elektronikk og teknologi blant de mest populære varekategoriene. 16 prosent ønsker mer Augmentet Reality (AR)-teknologi i nettbutikkene, eksempelvis for å kunne se et møbel i eget hjem før man handler det, sier Adams.

Personopplysninger for rabatter

Øverst på ønskelisten fra netthandelskundene er mer informasjon om produktene, eksempelvis hva de er laget av, bruksråd og anmeldelser. Andre faktorer er mer relevante treff på produktsøk, mer strømlinjeformede betalingsprosesser som raskere og mindre skjemautfylling og mer persontilpassede produktanbefalinger.

Undersøkelsen har også kartlagt hva som gjør nordmenn villige til å oppgi personopplysninger og godkjenne bruk av informasjonskapsler i nettbutikken.

Flest oppgir at det er for å kunne motta tilbud og rabatter, etterfulgt av raskere betaling ved neste kjøp, tydelig informasjon om hvordan personopplysningene behandles, at man har tillit til nettbutikken og for å få en mer personalisert handleopplevelse.

Nettbutikker er avhengig av kundedata for å kunne tilpasse seg kundenes behov og bygge langsiktige relasjoner. De bør derfor investere i å skape tillit, åpenhet og ikke minst løsninger for sikker behandling av kundedata, sier Adams.

Del artikkel: