ANNONSE

Ni trinn til en vellykket nettbutikk: Forretningsmodell for e-handlere

Foto: Istock
Hiver du deg i kast med drømmen om å bli en e-handler? Da bør du titte her.
Linn Adine Andersen

Hiver du deg i kast med drømmen om å bli en e-handler? Da gjelder det å ha en stødig og gjennomtenkt plan for hvordan du skal gjennomføre etableringen av nettbutikken din og sikre en så god som mulig oppstartsperiode.

I denne artikkelen går vi gjennom hvordan du på best mulig måte sikrer en god forretningsplan før du setter nettbutikkdrømmen til livs.

Kort fortalt legger forretningsmodellen grunnlaget for hvordan nettbutikken din skal skape verdi og tjene penger. Du må for eksempel vite hva du skal levere og til hvem, hvordan du skal selge, levere og få betalt for produktene – og ikke minst hvem som er dine største konkurrenter og mest lovende samarbeidspartnere.

Forretningsmodellen kan med fordel ses på som et evigvarende arbeid – selv om det kanskje høres overveldende ut. Her kan du nemlig konkretisere og teste ut idéer, samt oppdatere underveis i prosessen når du sitter på ny kunnskap og lærdom.

Det er imidlertid viktig å ha i bakhodet at det ikke finnes én riktig måte å lage en forretningsmodell på. Eksempelvis anbefaler Innovasjon Norge at du starter med å skissere flere varianter av forretningsmodellen, som kan drøftes med medarbeidere, investorer, banken eller andre du har nytte av å lene deg på i en oppstartsfase.

Slik fungerer forretningsmodellen som et hjelpeverktøy i kommunikasjonen av dine tanker og idéer.

Verktøyet som kan hjelpe deg å rigge en vellykket nettbutikk

Et mye brukt verktøy i utviklingen av en forretningsmodell er Business Model Canvas, skapt av den sveitsiske forretningsteoretikeren Alexander Osterwalder.

Modellen hjelper deg å kartlegge ni kjerneområder; kundesegment, verdiløfte, kanaler, kunderelasjoner, inntektsstrøm, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.

Nedenfor vil vi gå kort innpå hvert av de ni områdene.

Kundesegment

Hvem er de viktigste kundene i nettbutikken din? Hvem vil du skape verdi for? Ditt kundesegment kan for eksempel bestå av enten privatpersoner eller bedrifter. Kundesegmentet kan i en etableringsfase se annerledes ut enn i en vekstfase. Kanskje du i første omgang vil rette deg mot kvinner i Norge, mens du senere vil utvide til både kvinner og menn i Norden?

Verdiløfte

Hvilken verdi tilfører du dine kunders liv? Forenkler du hverdagen deres ved å løse et kjent problem? I så fall, hvilket?

Kanaler

Dette punktet handler om å kartlegge gjennom hvilke kanaler du når dine kunder. Den største og fremste bør være nettbutikken din, men videre må du tenke markedsføring. Skal du satse på sosiale medier? I så fall, hvilke sosiale medier befinner ditt kundesegment seg på? Hva med nyhetsbrev, eller reklame via tradisjonelle kanaler som radio og TV?

Kunderelasjoner

Hvilken type relasjon har du til ditt kundesegment? Og hvordan skal du opprettholde denne relasjonen? Vi vet at mange har fokus på å innhente nye kunder til sin nyopprettede nettbutikk – men i mange tifeller kan det være like verdifullt å fokusere på å skape langsiktige forhold til kundene, så langt det går. Selger du produkter som kundene mest sannsynlig kjøper én gang, så kan du kanskje tilby tjenester og informasjon innen service og vedlikehold, oppgraderinger eller gode returordninger når produktet har nådd sin levetid.

Inntektsstrøm

Hva tar du betalt for i nettbutikken din, og hvordan? Her kan du se på muligheter innen ulike betalingsløsninger og prismodeller. Kan du implementere en betalingsløsning som skaper mer verdi for kundene dine, ved å gjøre det raskere og enklere ta seg gjennom checkout? Kan slike grep også bidra til at flere kunder faktisk gjennomfører kjøp i nettbutikken din?

Ressurser

Hvilke ressurser trenger du for å kunne oppfylle verdiløftet ditt? Her bør du tenke på både økonomiske, menneskelige, intellektuelle og fysiske ressurser. Har du oppstartskapitalen du trenger? Hvis ikke, hvordan skal du skaffe den? Trenger du å ansette flere i virksomheten din, eller har du selv tid nok til å gjennomføre alle daglige arbeidsoppgaver?

Kjerneaktiviteter

Hvilke kjerneaktiviteter må du selv utføre for å kunne levere på verdiløftet?  Her kan du også vurdere om noen av kjerneaktivitetene for eksempel kan automatiseres eller outsources. Dette er kanskje spesielt nødvendig å tenke på hva gjelder lagervirksomheten din: skal du oppbevare, plukke, pakke og sende produktene du selger fra egne lokaler – eller kan det være verdt å investere i et samarbeid med en tredjeparsleverandør av logistikktjenester?

Partnere

Hvem er samarbeidspartnerne og leverandørene dine? Hvilke ressurser har du i ditt nettverk? Her kan det lønne seg å snakke med dine bransjekolleger som sitter på erfaring og som helt sikkert har noen gode råd til deg i oppstartsfasen.

Kostnader

Til sist kartlegger du kostnadene dine. Her er det fint å få en oversikt over både faste og løpende kostnader, slik at du er godt forberedt. Kanskje du samtidig ser at du kan finne mer effektive løsninger i din nettbutikk som vil redusere kostnadene på sikt?

Dette er altså de ni kjerneområdene som Business Model Canvas tar deg gjennom. Husk at dette er et verktøy som skal hjelpe deg å konkretisere og forbedre dine idéer.

Du kan skrive så mange utgaver du bare ønsker – plutselig sitter den utgaven som sikrer at din nettbutikk er rigget for suksess. 

Når du er tilfreds med forretningsmodellen din kan du gå et steg videre og starte arbeidet med en forretningsplan. Denne er mer detaljert og fokuserer på hvordan du skal gjennomføre selve etableringen.

Informasjonen er hentet fra Altinn og Innovasjon Norge sine hjemmesider. 

Del artikkel: