SPONSET INNHOLD

Slik lykkes du med å selge på Amazon

Markedsplasser vokser for tiden raskt, og når sosial distansering har blitt årets hovedaktivitet, blir forhandlere tvunget til å øke tilstedeværelsen sin på nettet for å kompensere for tap av salg via fysiske butikker.

En metode for å øke tilstedeværelsen på nettet, er å vende oppmerksomheten mot Amazon, som nettopp har etablert seg i Norden. Takket være at Amazon allerede har utgitt sin Amazon Seller Central, kan selgere nå lage produktoppføringer og begynne å selge produktene sine umiddelbart.

Det er ingen tvil om at lanseringen av Amazon Sverige kommer til å medføre et nytt og større press på både fysiske butikker og e-forhandlere om å gi kundene en komplett, sikker og tilfredsstillende kjøpsopplevelse.

Så hvorfor bør du begynne å selge på Amazon?

Mange mennesker over hele Norden har allerede en del kjennskap til Amazon, og i tillegg til å skape større synlighet for produktene dine, kan salg på Amazon også åpne for nye kundegrupper og potensielt flere konverteringer. Men hva er årsaken til at kjøpere i det hele tatt velger å handle på markedsplasser?

Bilde: Hovedårsakene til at kjøpere bruker markedsplasser på nettet. Kilde: Channable.

Ultimate tips for å lykkes med salg på Amazon

Å selge på Amazon samtidig som du opprettholder din egen nettbutikk er ikke noe som kommer av seg selv. Faktisk kan prosessen være både tidkrevende og kostnadskrevende – spesielt når det kommer til markedsføring av produktdata og bestillingsadministrering.

Hva kan du gjøre for å maksimere suksessen din på Amazon? Vel, et godt sted å starte er å ta i bruk et feed management-verktøy som har en API-integrasjon i sanntid med Amazon. Det er selvfølgelig flere grunner til å gjøre det, men de følgende punktene setter søkelyset på noen av de mest åpenbare fordelene:

  1. Sanntidsoppdateringer
    Ved å kobles til Amazon med en API-integrasjon i sanntid kan du overføre produktoppføringer direkte til selgerkontoen din. Produktdataene dine, for eksempel lagerbeholdning, pris eller størrelser blir automatisk oppdatert i butikkens backend for hvert salg eller endring. Med andre ord trenger du ikke lenger å oppdatere informasjon om produktene manuelt.
  2. Oppfyll oppføringskravene umiddelbart
    Å føre opp produktene dine direkte via Amazons selgersentral kan være ganske tidkrevende – spesielt hvis du tilbyr et bredt utvalg av produkter. Ved å bruke et feed management-verktøy med innebygde maler for produktoppføring, kan du plutselig møte oppføringskravene raskere enn noensinne.

    «Uten en feed manager som Channable er det umulig å utvide e-handelsbedriften sin på europeisk nivå. Ikke bare har vi økt salget i andre markeder – vi har også svært gode utsikter for de kommende årene.»
    – Wapalli
  3. Synkroniser bestillingene tilbake til din egen nettbutikk
    Bestillingshåndtering kan også være ekstremt tidkrevende når du plutselig selger produkter via to forskjellige plattformer. Når du tar i bruk en API-integrasjon, vil du imidlertid kunne synkronisere bestillingene fra Amazon direkte tilbake til din egen nettbutikk. Ved å sette opp automatisk bestillingshåndtering kan du endelig si farvel til «copy-paste», og i stedet håndtere alle bestillingene fra din egen backend.

For å koke det hele ned til ett enkelt budskap: Å selge på nettet er ikke lenger valgfritt – det er et «must». Hvis du vil øke eksponeringen din, nå ut til riktig målgruppe og få et nytt publikum samt dra nytte av verktøy og tjenester som gjør tilværelsen din som nettbutikk enklere, er Amazon plattformen for deg. Samtidig har det aldri vært enklere å selge produktene dine på Amazon, takket være feed management for produkter.

Del artikkel: