Om høsten kommer noen av verdens største høydepunkter innen shopping. Black Friday, Single’s Day og til slutt julehandelen står for store andeler av mange e-forhandleres årlige inntekter. For at årets salg skal bli bedre enn tidligere år, må derfor e-forhandlerne minimere risikoen for uteblitte kjøp og maksimere de potensielle inntektene på plattformen. Basert på flere års erfaring med å hjelpe verdens fremste bedrifter med salget under shoppinghøytidene, har Adyen samlet tre av de viktigste utfordringene e-handelen står overfor – og løsningene kundene etterspør.
Med Adyens sjekkliste får forhandlerne konkrete tips til hvordan de maksimerer salget under Black Friday, Singles’ Day og andre shoppinghøytider. Til sjekklisten.
Sørg for at checkouten fungerer på ulike enheter
ifølge Norsk mediebarometer 2021 har så mye som 96 % av Norges befolkning tilgang på en smarttelefon. Forbrukerne forflytter seg mellom flere salgskanaler enn noensinne, og forutsetningene for å drive salg varierer fra enhet til enhet. For å sikre at alle potensielle transaksjoner lykkes, bør man gjennomgå noen enkle trinn før høytidene:
- Test selskapets checkout på alle populære enheter. Forsikre dere om at checkouten fungerer sømløst på PC, smarttelefon og nettbrett.
- Minimer de obligatoriske feltene som forbrukeren må gjennom. I dag finnes det flere metoder for å redusere kjøpsreisen til ett klikk fra det øyeblikket kunden har identifisert produktet de ønsker å kjøpe. Undersøk hvordan nettopp dere kan senke terskelen mest mulig for at kunden skal kjøpe.
- Sørg for at all innlegging av data (navn, kortnummer) er enkel, med store knapper og ren layout.
- For mobilapper (som salgskanal) bør man gi kunden mulighet til å betale i appen i stedet for å bli omdirigert til en annen plattform.
Gjør shoppingopplevelsen personlig
Overrask kundene dine uten at det går ut over personvernet. Data fra betalinger kommer alltid til å eksistere – blant annet av hensyn til sikkerheten for forhandler og kunde. Å kunne gjøre om de samme dataene til innsikter og beslutningsgrunnlag som har nytte for dere og kunden, er avgjørende for å maksimere inntektene. Dataene i transaksjonene er koblet til individer, og det er i begges interesse at detaljforhandleren kan få en dypere forståelse for kundenes atferd og bli kjent med deres preferanser.
Tilby kundene et bredt utvalg av produkter basert på tidligere kjøp, og opprett personlige kampanjer som viser at dere som varemerke ønsker å bygge en langsiktig relasjon til kunden.
Tilby riktige betalingsmetoder i checkouten
Detaljhandelen taper opp mot en milliard per år på grunn av at man ikke tilbyr de betalingsmetodene kundene etterspør. Hvilke må man da ha med? Det avhenger av flere faktorer. Hvor kommer kunden fra? Hva slags enhet handler kunden med? Hvor stor er verdien på varene? Undersøk disse tre faktorene og skreddersy tilbudet av betalingsmetoder ut fra svaret. Adyen har kartlagt de mest populære betalingsmetodene i ulike regioner i verden her.
27. oktober arrangerer Adyen et webinar der våre eksperter forteller mer om hvordan forhandlere utnytter shoppingsesongens høytider best mulig. Registrer dere gratis her.