I dag snakker mange om at vi lever i en digital plattformøkonomi. Verdens største selskaper har i dag digitale forretningsmodeller. Men hva er den beste måten å oppskalere den populære forretningsmodellen på?
De globale teknologikjempene er ikke de eneste som har tjent på fremveksten av internett. Potensialet og entreprenørskapet hos individuelle forbrukere og kreatører har blitt frigjort, og terskelen har aldri vært lavere for å skape sin egen virksomhet med produkter og tjenester som det er lett for verden å få tilgang til.
Markedsplassene er det enkeltsegmentet i plattformøkonomien som har bidratt mest til at hvem som helst kan tjene penger på produktene og tjenestene sine. Bare Apples App Store alene har 30 millioner registrerte brukere (kodere) som tilbyr tjenester til over 1 milliard sluttkunder. Men nye forretningsmodeller og retailtrender fører også med seg nye utfordringer som kan føre til at virksomheten havarerer – eller som kan gjøre det mulig å ta skrittet opp til neste nivå.
En god plattform avbryter ikke transaksjonen – eller interaksjonen
Markedsplasser er der for å koble sammen forhandlere og kjøpere. Når brukerne logger inn på en markedsplass, kan de ikke unngå å se selskapets logo. Bortsett fra dette første skrittet skal brukeren av en markedsplass helst ikke behøve å interagere mer enn nødvendig med merkevaren. Det er rett og slett slik at opplevelsen blir best hvis eieren av plattformen er så lite synlig som mulig. Hvordan sørger man for at plattformen holdes i bakgrunnen? Ved at interaksjonen mellom forhandler og forbruker foregår så smidig som mulig. Plattformens mest sentrale funksjon – etter at man har koblet sammen forhandler og forbruker – er å sørge for at betalingen foregår smertefritt. For en plattform med mange forhandlere kan dette være lettere sagt enn gjort, og man må derfor ha oversikt over infrastrukturen for betalingene gjennom én enkelt plattform.
- Hvis du har flere hundre forhandlere på en og samme plattform, kan krisehåndteringen bli et mareritt hvis en betaling har gått galt ett eller annet sted i verdikjeden, eller hvis en kunde har fått feil produkt og opplever at de ikke kan få pengene tilbake. Legger du dessuten til transportselskaper som leverer produkter eller tjenester fysisk, blir fallgruvene flere og dypere. Vi samler alle betalinger på markedsplassen på én plattform for å kunne beskytte markedsplass, forhandler og forbruker. Det er nok at én aktør er misfornøyd for at hele virksomheten kan rase sammen, sier administrerende direktør Tobias Lindh i Adyen Norden & Baltikum.
Bli ekspert på plattformenes muligheter med betalinger her.
Nettverkseffekten – mange kunder, mange risikoer
Fra sosiale medier til bruktmarkeder og matleveranser. I takt med at plattformen vokser, øker også mulighetene for bedragere som vil utnytte sluttkunder på plattformen. Som eier av plattformen må man forebygge dette proaktivt ved å følge regulatoriske rammeverk på det lokale markedet, men også initiere KYC-løsninger for å være sikker på at alle parter bruker plattformen av de riktige årsakene. Det er nok at én useriøs aktør får innpass på plattformen, for at tilliten kan bli uthulet.
I takt med at en markedsplass ekspanderer til nye markeder, må selskapet tilpasse seg til nye og kontinuerlig skiftende regelverk for å ekspandere smertefritt.
- Den store fordelen med markedsplasser er at modellen er skalerbar, men ingen markeder er like når det gjelder regelverk. For å sikre en bærekraftig og forhåpentligvis lønnsom ekspansjon må regeletterlevelsen komme først, fortsetter Tobias Lindh.
Bli ekspert på plattformenes muligheter med betalinger her.