Samtidig som mange fysiske butikker sliter ser ikke situasjonen like mÞrk ut for netthandelen. NÄ viser to nye undersÞkelser hvordan coronaviruset har pÄvirket nordmenns handlevaner, bÄde pÄ tvers av bransjer og geografiske omrÄder.
Midt i corona-kaoset varsler nettbutikkleverandĂžren 24Nettbutikk en tredobling av nye nettbutikker samt en 63 prosent Ăžkning i den samlede netthandelen.
Det er mye Ä gjÞre nÄ. Vi har vÊrt forberedt pÄ tÞffe tider som alle andre, men enn sÄ lenge opplever vi det motsatte, forteller Fredrik Green, daglig leder i 24Nettbutikk, i en pressemelding.
Tallene fra 24Nettbutikk er basert pĂ„ antall bestillinger i deres 1400 nettbutikker og kommer fra en sammenligning mellom perioden 14. februar til 3. mars og 14. mars til 1. april.Â
Da Corona-viruset kom til Norge sĂ„ vi en svak nedgang i den samlede omsetningen noen fĂ„ dager, men sĂ„ tok salget seg plutselig opp. NĂ„ ligger omsetningen stabilt pĂ„ et nivĂ„ tilsvarende det vi pleier Ă„ se fĂžr jul, forteller Green.Â
LES OGSà : Lokale butikker sliter - nÄ tar netthandelsbransjen grep
Oslo-beboere handler mer enn gjennomsnittet
OgsÄ betalingsleverandÞren Klarna har nÄ delt statistikk fra sine 6000 nettbutikkkunder, og er enig med 24Nettbutikk om at nordlendingene har handlet mindre pÄ nett enn det resten av landet har gjort de siste ukene. I fÞlge Klarna handler Oslo-beboere 16 prosent mer pÄ nett enn gjennomsnittsnordmannen.
I fjor var det i de to nordligste fylkene vÄre det ble handlet aller mest pÄ nett i hele Norge og Oslo var helt midt pÄ treet. I lÞpet av koronatiltaksperioden har det skjedd et kraftig skifte. De som bor i Oslo handler langt mer enn gjennomsnittet, mens de i nord handler mindre, sier markedsdirektÞr i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Situasjonen pÄvirker ogsÄ bransjene svÊrt forskjellig, og vi har tidligere skrevet om at blant annet mat, apotekvarer og snus har hatt kraftig vekst pÄ nett mens motegiganten Zalando opplever nedgang.
LES OGSĂ : Zalando varsler resultatfall: "Har absolutt hatt negativ innvirkning"
Selskapene som bruker vÄr plattform tilhÞrer de aller fleste bransjer. De som selger varer relatert til for eksempel reiser har fÄtt det tungt. Det samme har nettbutikker som selger til bedriftsmarkedet. Elektronikk, klÊr, interiÞr, mat, kosmetikk og alt av hobbyprodukter er derimot omrÄder hvor vi derimot ser spesielt stor vekst, sier Green i 24Nettbutikk.
Forskjeller mellom kjĂžnn og land
Klarnas tall viser ogsÄ at det er store forskjeller mellom menn og kvinner. Mens menn brukte en stor andel pÄ barneprodukter, smykker og annet tilbehÞr de to siste ukene i mars, brukte kvinner mye av lommeboken sin pÄ underholdning og erotiske artikler.
Det er for tidlig Ä si noe om hvorfor akkurat disse kundegruppene opplever en sterkt Þkende interesse akkurat nÄ. Selv om det rent volummessig tradisjonelt sett ikke er de stÞrste kategoriene, er utslagene til dels voldsomme, sier markedsdirektÞr i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Andre interessante funn fra Klarna er at nordmenn netthandler langt mer pÄ dagtid enn tidligere, sÊrlig mellom klokken 10 og 15. Dette skiller seg fra Sverige.
Sammenlignet med tilsvarende tall for Sverige er det ogsÄ interessant Ä merke seg at mens nordmenn handler jevnt mye mer i alle timene mellom 10 og 15, legger svenskene i en helt annen grad sin netthandel akkurat til den tradisjonsrike lunsjtimen de har mellom 12 og 13, og shopper mindre resten av arbeidsdagen, sier Elvestad.
LES OGSà : Salgsboom for Kondomeriet: "Folk forbereder seg pÄ mer hjemmetid"