ANNONSE

Slik sikrer du vellykkede kampanjer – her er kundenes favoritter

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt // Foto: Prisjakt/Forbrukerkompasset Q1
Én type kampanje er klart foretrukket av nordmenn.
Linn Adine Andersen

Kampen om kundene er tøffere enn noensinne – men har du de rette kampanjestrategiene på plass kan det være din nettbutikk lokker flere kunder enn andres.

For hvilke kampanjer er det som gjør størst inntrykk på forbrukerne, og hvordan ønsker de å motta dem? Dette har Prisjakt tatt rede på i Forbrukerkompasset for første kvartal 2024.

ANNONSE

Først konstanterer Prisjakt at kampanjer utvilsomt påvirker forbrukernes kjøpsatferd. Ola og Kari bruker kampanjetilbud på mer enn halvparten av alle kjøp, og hele 74 prosent bruker ofte generelle rabatter som for eksempel gir prosentvise avslag på spesifikke merker.

Tradisjonelle rabatter er mest populære

Så – hvilke kampanjetyper faller best i smak hos nordmenn?

Høyst opp på lista ligger den generelle rabatten, som nevnt ovenfor. Deretter følger kundeklubben som en sterk favoritt, altså avslag og rabatter gitt til medlemmer av kundeklubber og andre lojalitetsprogrammer.

Flerkjøpstilbud, som "Kjøp 3 – betal for 2" ligger på en god tredjeplass, tett etterfulgt av rabattkoder, som gir prosentvise avslag på spesifikke varer med en gitt kode.

Mindre populært, men fremdeles foretrukket av noen, er bonuspoeng, pakkepriser, "spend and save", cashback, konkurranser og gaver.

Disse kampanjetypene foretrekker norske forbrukere oftest:

  • Generelle rabatter (for eksempel 20% på et merke), 74 prosent
  • Medlemspriser (for eksempel 5% avslag på salget når du er medlem i kundeklubben), 48 prosent
  • Flerkjøpstilbud (for eksempel kjøp 3, betal for 2), 33 prosent
  • Rabattkoder (for eksempel 30% på dyreste varen med denne koden), 32 prosent
  • Bonuspoeng, 26 prosent
  • Pakkepriser (for eksempel hovedprodukt + tilbehør), 7 prosent
  • Spend and save (for eksempel "Kjøp for minst 500 kroner og få 100 kroner rabatt), 6 prosent
  • Cashback, 6 prosent
  • Konkurranser/utlodninger, 3 prosent
  • Gaver, 3 prosent

De spurte kunne velge inntil tre svaralternativer. 

Her ønsker forbrukerne å motta tilbudene

Når du så har bestemt deg for hva slags kampanjer du ønsker å satse på denne våren, gjelder det å nå frem med budskapet på rett sted.

På spørsmål om hvordan forbrukerne ønsket å få informasjon om aktuelle kampanjer, svarte de spurte i Prisjakts undersøkelse følgende:

  • E-post, 43 prosent
  • På butikkens/merkets nettside, 41 prosent
  • I fysisk butikk, 29 prosent
  • Annonser i sosiale medier, 24 prosent
  • I prissammenligningstjenester, 22 prosent
  • Annonser i trykte medier, 16 prosent
  • SMS, 14 prosent
  • TV, 6 prosent
  • Influensere, 2 prosent
  • Radio, 1 prosent

De spurte kunne velge inntil tre svaralternativer.

Videre viser undersøkelsen at det ikke nødvendigvis spiller noen rolle hvem du er, eller hvor god kundeservice og fraktalternativer nettbutikken din leverer.

9 av 10 velger nemlig noen ganger bort butikker som ikke har et kampanjetilbud på varen de har tenkt til å kjøpe, og nærmere 3 av 10 velger alltid en butikk eller nettbutikk med kampanje, fremfor en uten kampanje, for det produktet de planlegger å kjøpe.

Flest bruker rabatter når de handler klær

Til sist tar Forbrukerkompasset en titt på de ulike bransjene. Hvor benytter norske forbrukere seg oftest av kampanjetilbud?

Det viser seg at klesbransjen hyppigst har kunder som benytter seg av mottatte kampanjetilbud. De færreste bruker kampanjetilbud innen kategorien barneartikler og leker.

Her benytte norske forbrukere seg oftest av kampanjetilbud: 

  • Mote, klær og tilbehør, 53 prosent
  • Sport og fritid, 34 prosent
  • Hjemmeelektronikk, 30 prosent
  • Skjønnhet og helse, 27 prosent
  • Husholdningsapparater/hvitevarer, 19 prosent
  • Bøker og media, 18 prosent
  • Møbler og interiør, 15 prosent
  • Renovering og bygg, 11 prosent
  • Kjøretøy og tilbehør, 5 prosent
  • Barneartikler og leker, 5 prosent

De spurte kunne velge inntil tre svaralternativer.

Forbrukerkompasset Q1 er produsert av Prisjakt og undersøkelsene er gjennomført av Opinion. Undersøkelsene er gjennomført blant 1000 norske forbrukere i alderen 18 til 79 år i januar 2024.

Del artikkel: