Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.

SPONSET INNHOLD

Slik sikrer Posten Bring at pakkene dine kommer frem

Det er mye som må være på plass for at pakker som blir sendt ender opp der de skal. Dette er hvordan vi i Posten Bring, på ulike plan, jobber for å sikre dine leveranser, slik at du får flere fornøyde kunder.

I dag stilles det skyhøye forventninger fra både privatpersoner og bedriftskunder til at du klarer å levere varene til avtalt tid. Det betyr at du er avhengig av å ha en leverandør som kan levere på kravene til dine kunder. 

- En ting er at det kan være tungvint å måtte håndtere mange kundehenvendelser i forbindelse med forsinkede eller savnede pakker, men blir det ille nok, risikerer du å miste kunder for alltid, sier Thomas Støkken, konserndirektør E-handel og Logistikk i Posten Bring.

Hvordan sikrer vi at varene dine kommer frem? 

Det er ingen hemmelighet at det kan oppstå utfordringer knyttet til levering – både interne og eksterne faktorer kan spille en stor rolle for om pakken kommer frem eller ikke. Spørsmålet er derimot, hvordan håndterer vi disse utfordringene? 

Kvalitet i krisesituasjoner 

I Posten Bring må vi gjennom hele året håndtere krisesituasjoner, misforståelser og ikke minst vanskeligheter med vær og vind. Men dette er vi gode på – og det er ikke tilfeldig.

- Da ekstremværet Hans, som rammet hele Norge, også skapte problemer for leveranser av varer, var det mange som satte driften på pause, deriblant da Røros- og Dovrebanen og bruer var stengt. I Posten Bring var ikke dette tilfelle. Vi ringte rundt, fant alternative løsninger og sørget for at varene kom frem, forteller Hans Øyvind Ryen, konserndirektør Nettverk Norden, Posten Bring.

Hans Øyvind Ryen. Foto: Håvard Jørstad

Gjennom tett samarbeid med våre underleverandører, et stort kommunikasjonsnettverk, gode IT-løsninger og mennesker som er villige til å slippe alt de har i hendene og rykke ut, har vi sikret et solid fundament. Dette gjør at vi er flinke til å respondere raskt når det oppstår akutte utfordringer.

Kunne du tenke deg å ha Posten Bring som logistikkleverandør?

Bli kontaktet av en rådgiver fra Bring

Stålkontroll på terminalene 

Jihad El Dor jobber som ansvarlig for maskinell sortering på logistikksenteret på Alnabru i Oslo; den aller største og viktigste terminalen for håndtering av pakker og gods. På logistikksenteret sorteres det pakker døgnet rundt og bruken av styringsverktøy er alfa og omega for å sikre at kvaliteten er best mulig gjennom hele året.

Jihad El Dor. Foto: Håvard Jørstad

I styringsverktøyet har Jihad full oversikt over hvor pakkene befinner seg, hvor de skal og til hvilken tid de er planlagt levert. I tillegg har han tilgang på ytterligere informasjon om avvik og hvorfor avviket har oppstått. 

- Vi har kontroll helt ned til hvilken pakke det er avvik på. Så fort feilen er oppdaget, går jeg direkte til kilden for å få en oppklaring, og informasjonen jeg trenger for å kunne løse situasjonen, sier Jihad El Dor, Distriktssjef Posten Brings Logistikksenter Oslo. 

Arbeidet med kvalitet er en kontinuerlig prosess, og en viktig del av suksessen Posten Bring har hatt, handler også om evnen til å sette inn nødvendige tiltak. På logistikksenteret har Jihad full kontroll, og omdisponerer bemanningen fra en avdeling til en annen dersom det er nødvendig. 

Alt er krise – en tankegang som sikrer god kvalitet 

I Posten Bring har vi identifisert flere risikofaktorer som vi til enhver tid må holde øye med. Dette inkluderer; sorteringsmaskinene, bemanning, arbeidsmiljø og styringsverktøy.

Nedetid er ikke aktuelt. Og når vi sier det, er det ikke bare ønsketenking. Vi har ingeniører og teknikere som jobber døgnet rundt for å sikre at maskinene våre ikke går ned. Som kunde kan du være helt sikker på at vi gjør vårt absolutte ytterste for å sikre at dine pakker ender opp der de skal. 

- Det spiller ingen rolle om det er maskinen, bemanning eller transport det er noe galt med – alt som hindrer driften er krise og skal håndteres med en gang, poengterer Jihad 

Forberedelse til hektiske tider 

I Posten Bring har vi stor kapasitet. Når vi i tillegg har fått beskjed om hvor mye kapasitet noe vil kreve, kan vi raskere stille med de nødvendige ressursene. 

- Jo mer våre kunder kan fortelle oss om hva som kommer, jo bedre leverer vi. I november og frem til januar tar vi inn mye ekstrakapasitet, både personale og biler. Dette er nødvendig for å kunne dekke behovet. Dette er også en trygghet for kundene våre, understreker Hans Øyvind Ryen.

I tillegg til direkte beskjeder fra våre kunder, går også store mengder data med til planlegging for hektiske tider og sesongsvingninger. Med det er vi til enhver tid forberedt på og har oversikt over hvor mye kapasitet vi må sette inn og til hvilke tider. 

Nye IT-systemer og tilgang på data 

Til tross for at vi er helt avhengige av arbeidskraften på terminalene og ikke minst de som leverer varene til kundene, ville vi ikke kunne levert på det nivået vi gjør uten en solid IT-plattform. 

- Vi har nå gått fra en gammel versjon og over til et nytt IT-system. Og overgangen har skjedd mens driften var i gang, så du kan si vi har byttet sko på en hest i full galopp, forteller Thomas.

Alt fra rapporter over tidligere prosesser til sanntidsdata bidrar til at pakkene og godset kommer fram til riktig sted. I tillegg estimerer vi nøyaktig leveringstid basert på maskinlæring. Dette bidrar også til en forsterket forutsigbarhet for våre kunder. 

Under høysesongen fra november til desember, kan det fort være 10 ganger så mye volum som vanlig. Da er et robust IT-system helt essensielt for at det ikke skal oppstå stopp i produksjonen. 

I 2023, ble det registrert 0 IT-feil under høysesongen. Dette er vi i Posten Bring stolte over å kunne fortelle, og vi vil fortsette å jobbe for å opprettholde et feilfritt IT-system! 

Nettverket i Norden 

Størrelsen til Posten Bring er en ekstra trygghet for våre kunder. Tilgang på mange ressurser og et stort nettverk tillater oss å vokse sammen med kundene, samtidig som kunden kan være trygg på at vi klarer volumene. 

De siste årene har arbeidet med nettverket blitt trappet opp i Sverige og Danmark. I motsetning til Norge, er det lite jernbaneruter i disse landene, men kollektivavtaler med nye underleverandører har sikret at vi snart har et fullverdig nettverk også i Sverige. Det betyr at vi også oppnår en enda sterkere kvalitet utenfor Norge. 

- Vi er gode, men det finnes alltid et forbedringspotensial, og dette driver oss fremover, fortsetter Hans Øyvind

Du som kunde har kontroll 

Lurer du på hvordan du som kunde kan følge med på kvaliteten for dine egne forsendelser? Svaret på det er MyBring. 

Dette er vår kundeportal. Portalen er en selvbetjents løsning, der du kan gå inn å håndtere kundeforholdet ditt. Her kan både du som selger til privatpersoner og til bedrifter få full oversikt. 

En stor fordel med MyBring er muligheten til å skaffe en oversikt over flere aspekter ved driften. I mange tilfeller må bedrifter benytte ulike programmer for å følge med på økonomi, fakturaer og kvalitet, men med MyBring er alt samlet på ett sted.

Inne på MyBring samles informasjon fra våre kjernesystemer, for å gi deg som kunde en så presis oversikt som mulig. Fra dashbordet kan du blant annet spore pakker, hente ut rapporter og få med deg viktige meldinger.

I tillegg til generelle driftsmeldinger per land på forsiden til MyBring, sendes det også ut meldinger med e-post, sms og pushvarsler via Posten-appen. Dette gjelder for både normalsituasjoner og ved avvik. Tilbudet om varsler varierer fra ulike tjenester og land. 

I MyBring har du også mulighet til å gjøre endringer på sendinger som er underveis, samtidig som du kan opprette kundeservicesaker direkte fra sporing på sendinger som har avvik, deriblant som følge av forsinkelser. 

Rapporter i Mybring 

Når du skal hente ut rapporter, kan du velge blant status-, økonomi-, klima og miljø-, eller kvalitets- og avviksrapporter. Det meste av dataen som kommer opp i rapportene går gjennom våre APIèr. Dette betyr at dataen er direkte knyttet opp mot tjenesten som utføres, og tallene som vises for kunde er identiske med tallene hos Posten Bring. Med andre ord, vi er transparente.

Rapportene kan hentes ut når som helst, og hvis du ønsker kan det settes opp abonnementsløsning med fast intervall. Da leveres rapportene med valgte data i ønskede formater. Blant annet kan du få tilsendt rapporter om sannsynlig forsinkelser, siste status og leveringskvalitet. 

Det skal ikke stå på kvaliteten 

I over 300 år har Posten (nå Posten Bring), levert brev og pakker. Vi er de største i Norge og vokser stadig i resten av Norden. Og kvaliteten vi leverer krever en enorm innsats. 

Kvalitet henger tett sammen med kapasitet, derfor investerer også vi i Posten Bring betydelige summer for å kunne stille med nødvendig kapasitet. 

Når vi kontakter eksterne aktører for å bistå under krisesituasjoner, er det som regel vi i Posten Bring som får først tak i dem. Dette er veldig positivt for oss, men det er ikke gratis. Underleverandørene vi kontakter vet at vi kompenserer dem for arbeidet, og at de kan stole på oss.

Posten Bring stiller også med Norges største el-flåte, og selv da vinteren skapte utfordringer for elektriske kjøretøy, klarte vi å opprettholde kvaliteten. Dette gjorde vi ved å sette inn flere ressurser der rekkevidden ble kortere. 

I forbindelse med IT, sorteringssystemer, transport og alt annet som går med til å sikre at vi leverer på kvalitet, legger vi også inn store ressurser. Dette er helt nødvendig for at vi skal kunne håndtere volumene som kommer, vær og vind, tidskritiske forsendelser og alt som kommer vår vei.

Investeringene som går med til å sikre kvaliteten – både gjennom året, inkludert høysesonger, og under krisesituasjoner – betyr også at vi ikke stiller som den billigste aktøren på markedet.  

Avslutningsvis vil vi trekke frem at vi strekker oss langt for å levere på kvalitet, men vi går ikke på akkord med sikkerheten til våre ansatte og leverandører.

Les mer om Posten Bring

Del artikkel: