Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik skal de sikre økt kapasitet i alle ledd under Black Week

Kenneth Petterson og Haakon N. Olsen, pressesjefer i henholdsvis Posten og Postnord.
Foto: Posten Bring/Postnord
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Ekstra ressurser hentes inn og kapasiteten skrus opp.

ANNONSE

Handelsbransjen gjør alt de kan for å forberede seg til det som alltid er årets store høydare – nemlig salgsperioden november til og med julehandelen i desember.

Butikkene kan forberede seg så mye de vil, pakke så fort de klarer og laste opp pakkebur etter pakkebur, men uten logistikkaktørene i ryggen er det ingen som får varene levert hjem. Vi har tatt tempen hos Posten Bring, Postnord og Instabee før det som kanskje er tidenes viktigste salgsperiode i et knalltøft marked.

Hvordan forbereder de seg? Har de gjort noe annerledes i år enn tidligere år? Og hvilke forventninger har de til pågangen og antall pakker som skal leveres?

Én ting er sikkert. Hos Posten Bring er det allerede svært hektisk. Så hektisk at deres pressesjef, Kenneth Pettersen, knapt har tid til å svare oss. Noe kan han likevel fortelle.

Vi har stor kapasitet og vil ha masse mennesker i sving som sikrer høy leveringskvalitet. I tråd med tidligere års tradisjoner vil vi også i år hente inn mange ekstra medarbeidere som vil bidra til rask og effektiv pakkehåndtering under årets høysesong, forteller Pettersen til Netthandel.

I visse avdelinger forventes det ekstra stor pågang. Her rekrutteres det ytterligere for å kunne sikre at kundene, både butikker, nettbutikker og privatpersoner, skal få den hjelpen de trenger.

Det hentes inn ekstra kapasitet av terminalarbehidere, sjåfører og kundeservice slik at vi leverer høy kvalitet i alle ledd hvor trøkket forventes å bli ekstra høyt i den kommende tiden, fortsetter Pettersen.

"Spennende"

Haakon Nikolai Olsen, pressesjef i Postnord Norge, kan fortelle at de gleder seg stort og er klare for førjulshandelen og Black Week.

Igjennom høsten følger vi svært godt med på volumutviklingen, hvor vi sikrer god kontroll på de ukene vi ser vil by på sterk økning i volumer. I tillegg vil vi øke kapasiteten i alle ledd i infrastrukturen og vi vil følge driften tett gjennom de mest hektiske ukene, sier Olsen til Netthandel.

Postnord stiller dessuten sterkere enn noensinne. De siste årene har logistikkaktøren investert over én milliard i terminal- og sorteringskapasitet, hvilket har resultert i en tredoblet kapasitet sammenlignet med før pandemien.

Dette, kombinert med 3000 pakkeautomater rundt om i landet, skal sørge for fornøyde kunder også i årets mest hektiske perioden.

Så blir det selvsagt spennende å se hvordan årets høysesong vil bli påvirket av markedssituasjonen vi står ovenfor med blant annet høyere priser og økte renter, men signalene vi får tilsier at det blir jul og mange pakker under juletreet også i år, runder Olsen av.

Første Black Week som Instabee

Det er et drøyt år siden Instabox og Budbee slo seg sammen og ble til Instabee. Til tross for at last mile-aktøren har vært i noe hardt vær den siste tiden kjenner også de seg klare for årets happening.

Vi ser med glede og spenning frem til årets Black Week som blir den første vi gjennomfører som Instabee. I løpet av det siste året har vi jobbet hardt for å plukke de beste prosessene og tekniske løsningene og kjenner oss klare for å ta i mot de volumene vi vet kommer mot slutten av året, forteller Ann Sonne, pressesjef i Instabee, før hun fortsetter:

For sluttbrukere og forhandlere jobber vi for at opplevelsen skal bli smidig og positiv. Man skal få korrekt og oppdatert informasjon fra oss, samtidig som man har mulighet til å påvirke sin egen leveranse. Det er alltid vår målsetting.

LES OGSÅ: Instabox utvider: Her blir det flere pakkeskap

 

Del artikkel: