Årets mest intense periode for butikker og netthandelsbransjen nærmer seg med stormskritt. I 2020 kom rekordene som perler på en snor - men hvordan skal man kunne slå fjorårets all time high?
Restriksjoner og nedstenginger har gradvis avtatt, og nå i helgen fikk nordmenn gladmeldingen om at de aller fleste nasjonale tiltakene er opphevet. Likevel blir det spennende å se hvordan ettervirkningene av pandemien vil påvirke årets største handelsperiode.
Vi har tatt en prat med noen av aktørene som har begynt forberedelsene til den store handelsmåneden november.
I likhet med tidligere år, har vi også i år startet planleggingen tidlig med tanke på kommende kampanjer i november. Vi gleder oss til å tilby kundene våre en knallsterk kampanje når vi nærmer oss Black Friday-perioden. Det kundene våre kan være trygge på, er at dette er den beste kampanjen vi tilbyr gjennom hele året, forteller Thomas Brandsnes, salgsleder i Elkjøp Norge, til Ehandel.
Tradisjonelt er det produkter som TV-er, hodetelefoner, mobiler og hvitevarer som går unna i salgsdagene under Black Week hos Elkjøp. Brandsnes er spent på hvilke produkter som vil være på topplisten i år.
Hva som blir annerledes i år, gjenstår å se - men en ting er sikkert; denne salgsperioden gleder vi oss til! Vi ser frem til å ta imot kundene våre både på nett og i butikk - vi ønsker at kundene våre skal besøke oss der de ønsker, sier Brandsnes.
I 2020 opplevde Fjellsport en etterspørsel de tidligere ikke hadde sett maken til. Medgründer og kommersiell leder, Stian Larsen, fortalte om en dobling av kunder og 100 prosent vekst i salget av sport- og fritidsklær i novemberukene 2020.
Som vanlig er vi litt ekstra spente på november og da Black Week spesielt, men forberedelsene er for lengst i gang og mener vi også i år skal klare å presentere “markedets beste julegave-tilbud til friluftsinteresserte nordmenn”, sier Larsen, og fortsetter:
Generelt sett forventer vi en mer “normalisert” julehandel i år, med flere åpne kjøpesentre og butikker og dermed større konkurranse. Samtidig har flere nordmenn handlet på nett for første gang og forhåpentligvis opplevd hvor smidig og enkelt det kan være.
Larsen påpeker også at det kan bli utfordringer knyttet til leveringssituasjon.
I tillegg til tøffere konkurranse, ser vi at det er langt mer usikkerhet knyttet til leveringssituasjonen av varer i år. Det blir en kamp om de beste varene og ikke minst om å bli synlig i markedsføringen. I fjor opplevde vi tidenes julehandel på Fjellsport og alle rekorder ble slått, så lista ligger høyt - men vi tror på vekst og nye rekorder også i år, sier Larsen.
Skal sørge for rå handleopplevelse
Sminkesuksessene Blivakker og Blush deler planen om å slå fjorårets hinsidige rekorder, og blir nødt til å kjempe om kundene ved å tilby de aller best handleopplevelsene.
Vi har helt klart en plan om å matche fjoråret og gjerne øke noen prosenter selv om pandemien nå etter hvert påvirker mindre. Vi har fullt fokus på å sørge for at nye kunder gjennom perioden kommer tilbake til en spennende handler under Singles Day og Black Week og selvfølgelig også at våre trofaste kunder får en rå handleopplevelse, sier Lene Johansen, kommersiell direktør i Brandsdal Group.
Singles Day skal være en av Blivakkers viktigste salgsperioder, og i fjor kjørte selskapet en utvidet versjon, Singles Weekend. Lagrene gikk på døgnrotasjon for å sikre raske leveranser gjennom Black Week, og totalt økte Blivakker salget med over 90 prosent denne perioden.
Også Blush kjente på enorm etterspørsel under salgsfesten i fjor, og økte omsetningen med hele 80 prosent med over en million besøk i nettbutikken i løpet av november 2020.
Vi gleder oss til november og har store forventninger til årsavslutningen. Med en kontinuerlig vekst både i nye kunder, tilgjengelig merkevarer og omsetning, tror vi at nye rekorder vil slås også i år, sier daglig leder i Blush, Christine Stålnacke, og fortsetter:
Det kommer nye lanseringer, konkurranser, give-aways og andre overraskelser i perioden, så det er bare å følge med. Selv om samfunnet heldigvis er ganske åpent nå, har vi fortsatt troen på at mange vil fortsette å handle mye på nett fremover.
Blivakker har ulike mål for de forskjellige butikkene, men alt ligger godt i rute for å kunne øke også utenfor netthandelen. Johansen forteller blant annet om et rått utvalg i julekalendere, en kategori som har nærmest eksplodert de seneste årene.
LES OGSÅ: Salg av julekalendere har eksplodert: “Venteliste siden i fjor”
God vekst også i september
Allerede hittil i år kan Blivakker si seg fornøyde med god vekst. Blant annet har deres fysiske butikk opplevd en stor økning.
Vi er veldig godt fornøyd med salget så langt i september. Vi feirer et enormt tilsig av nye kunder gjennom pandemien, og gir nå våre kunder helt råe tilbud som takk for at de har valgt akkurat oss som deres skjønnhetsdestinasjon på nett. I tillegg er det utrolig gøy å se at vår fysiske butikk i Kristiansand har en økning på hele 50 prosent, sier Johansen.
Hos Elkjøp har salget på nett holdt seg stabilt de siste månedene, og hva det gjelder september kan salgslederen fortelle om et godt kundetrykk i butikkene.
Det som er litt morsomt er at vi etter dette året ser en endring i handlevanene blant kundene som er i alderen 55-65 og 65+. De har handlet mer på nett enn før pandemien, og dette er en begynnende trend som det er spennende å følge med på - om dette vedvarer eller om det vil endre seg i månedene fremover nå som vi går mer og mer tilbake til normalen i samfunnet vårt, sier Brandsnes.