Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik skal hun styrke NetOnNets posisjon i Norge

Administrerende direktør i Netonnet, Josefine Dalum.
Foto: Netonnet
Elisabeth Dahl Skjervheim

"Fremfor alt ser jeg frem til å ta Netonnet til neste nivå".

ANNONSE

Tirsdag formiddag ble det gjort klart at Josfine Dalum tar over som ny administrerende direktør i Netonnet, etter at Susanne Holmström forlot selskapet i september.

LES OGSÅ: Josefin Dalum er den nye lederen av NetOnNet: “Ydmyk og stolt”

Dalum har klare ambisjoner for tiden fremover og mener at den sterke prisposisjonen til Netonnet er et godt utgangspunkt for å fortsette å ta markedsandeler i en tid som på mange måter er utfordrende.

Vi investerer tungt i Norge for å videreutvikle vår posisjon som utfordrer på det norske markedet. Vi har et fantastisk team i Norge, og en viktig del av strategien vår er å vokse i den fysiske handelen og selvfølgelig som et supplement til netthandelen. Det ligger en enorm kraft i å opptre som en omnikanalaktør, der en fysisk etablering styrker kundeforholdet og også e-handelspenetrasjonen i området når flere oppdager oss, sier Dalum.

For fire uker siden gjenåpnet Netonnet Lagershop på Alnabru og til våren flytter de også til større lokaler i Stavanger, som blir den største Lagershopen i Norge.

Det gleder vi oss veldig til. Vi er også på utkikk etter flere lokaler i blant annet Bergen og Trondheim. Det er også en viktig styrke at vi er en del av Komplett Group. Det skaper synergier på innkjøpssiden, med bedre innkjøpspriser og sterkere marginer, forteller Dalum.

Hvordan blir overgangen fra CFO til CEO? Hva ser du mest frem til med den nye rollen?

Fremfor alt ser jeg frem til å ta Netonnet til neste nivå, basert på den gode plattformen vi har i dag, og sammen med teamet i Norge fortsette den gode satsingen vi har startet med flere etableringer av fysiske butikker i 2024 og dermed også skape muligheter for ytterligere vekst på nett.

Her står vi veldig sterkt

Ifølge Dalum er Netonnet svært fornøyde i etterkant av årets kampanjeperiode. Hun forteller om stor vekst frem mot 2022 og ser spesielt at områdene Hjem og husholdning, Personlig pleie og TV skiller seg ut.

Nå ser hun frem mot den store julehandelen.

Handelsrapporten vår, som vi slapp i forrige uke, viser at kjøpekraften til forbrukerne er sterkt svekket både blant nordmenn og svensker. Samtidig ser vi at folk vil fortsette å handle, men er på jakt etter lave priser. Da blir kjedenes egne merkevarer, som tilbyr god kvalitet til en lavere pris, et sterkt alternativ til de mer etablerte merkevarene - og her står Netonnet veldig sterkt, sier hun.

Likevel må Dalum anerkjenne at risikoen for en tøff start på det nye året er stor i hele detaljhandelen - spesielt i sektoren for varige goder.

Med høy inflasjon og de økte kostnadene dette har medført, er det naturlig og opplagt at prisene presses oppover, og det gjelder også innen forbrukerelektronikk og hos Netonnet. Vår vurdering er derfor at de første 6 månedene av 2024 vil bli utfordrende. Samtidig tror vi at både lave priser og økt andel salg av egne merkevarer er trender som vil holde seg sterke i årene som kommer, noe som taler til Netonnet fordel, forteller Dalum avslutningsvis.

LES OGSÅ: NetOnNet tar tempen på norsk handel – kjøpekraften er svekket

LES OGSÅ: Slik skal NetOnNet vinne i Norge: Kroker arm med Petter Northug

Del artikkel: