Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik skal Vipps sikre butikker bedre kundedata

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

…og flere klubbmedlemmer.

ANNONSE

Hvor mange ganger har man ikke stått i kassa i butikken, blitt spurt om man er medlem – det husker man jo egentlig ikke, men sjekker nummeret likevel – for så å vente i det som føles ut som en halv evighet og angre på at man ikke bare svarte nei?

Vel. Nå har i alle fall Vipps utviklet en ny løsning i samarbeid med Voyado, den største leverandøren av kundeklubb- og lojalitetsløsninger i Norge og Sverige. Ved hjelp av en QR-kode som butikkene kan scanne, slipper kunden å knote seg gjennom lange registreringsprosesser og butikkene vil med stor sannsynlighet økte veksttakten i sine kundeklubber.

Flyten starter med at kunden åpner sin personlige QR-kode i Vipps. Kassemedarbeideren skanner QR-koden og får automatisk opp kundens telefonnummer og om kunden er medlem eller ikke. Hvis kunden ikke er medlem, kan hen registreres til kundeklubben med to Vipps-tastetrykk rett fra kassa. Hvis kunden allerede er medlem, kan vedkommende bruke eventuelle medlemsfordeler og -rabatter i det planlagte kjøpet, forklarer Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, i en pressemelding.

Økte med 200 prosent

Stormberg har fått være med å teste den nye løsningen – med alt hell. Nina Johansen, salg- og markedssjef i Stormberg, forteller at de har sikret god konvertering inn i sin kundeklubb.

Tidligere var fullføringsgraden vår for påbegynte innmeldinger på 30 prosent. Etter at vi tok i bruk Kundeklubb med Vipps ligger den nå på hele 90 prosent. Vår erfaring er at løsningen forenkler kjøpsopplevelsen for både kundene og butikkansatte, sier Johansen.

Løsningen skal sikre butikkene kundedata som ordrehistorikk, slik at man kan personifisere kuponger og rabattsystemer, basert på alt fra alder og bosted til sesong og værstatus.

Samarbeidet med Stormberg viser at Vipps med Kundeklubb er en super løsning det er enkelt å komme i gang med for alle som bruker Voyado, forteller Celia Lamberth, Partner Manager for Voyado i Norge.

"Bedre kundedata"

Vipps samarbeider også med kundeklubb- og lojalitetsaktørene EG Retail og Front Systems, blant andre. Heir er overbevist om at Kundeklubb med Vipps vil endre nordmenns handlevaner.

Butikkene får bedre kundedata og kundene trenger ikke å ha oversikt over hvilke kundeklubber de er medlem i. Det holder å skanne Vipps-QR-koden din ved kassa. På den måten forenkler tjenesten handel i fysisk butikk for butikken, ansatte og kundene, sier Heir.

Del artikkel: