For når er 3PL å foretrekke fremfor et eget lager, og visa versa?
Ingen “one size fits all”
Azddin Benberkan er gründer og administrerende direktør i Helsinborg-baserte Quickbutiken, som selger plattformsløsninger til de som raskt vil komme i gang med sin nettbutikk.
Vi har observert at e-handlere både har gått fra å ha sitt eget lager til å bruke 3PL, og motsatt. Det er tydelig at det ikke finnes noen “one size fits all”-løsning her, men det avhenger av den spesifikke situasjonen hvert enkelt selskap står i, sier Benberkan til Netthandel før han fortsetter: Hvis en e-handler kjenner at deres nåværende opplegg ikke lenger fungerer optimalt, er det definitivt verd å overveie det andre alternativet.
Beregning av marginer
En av de største fordelene med 3PL-løsninger er skalerbarheten og at det sparer en tid. Men når hver krone telles, som de gjør i disse tider, er det også viktig å holde oversikt over hva en 3PL-løsning koster.
Det er ekstra viktig å regne på hvordan det vil påvirke ens marginaler og om eventuelle prisjusteringer behøver å gjøres, konstaterer Benberkan.
Hva mer bør man tenke på?
Kundeopplevelsen og spesielt returer. 3PL kan medføre mindre fleksibilitet på kundeopplevelsesområdet, hvilket kan være en ulempe avhengig av kundenens og selskapets behov.
Man må også være forberedt på at 3PL-aktører ofte kan være veldig ulike.
En del tilbyr mer tilpassede løsninger enn andre. Dette gjør at valget mellom eget lager og 3PL ikke er svart-hvitt. Selskapets størrelse, tilvekstplaner og produkt spiller en rolle. Men også hvilke forventninger man har til kundeopplevelse og kostnadsstruktur er faktorer som spiller inn her, avslutter Benberkan.
Bedre fraktavtaler via 3PL
Katrin Lundgren, administrerende direktør og gründer av Kodmyran i Sundsvall, som også selger plattformsløsninger til e-handlere, er inne på samme spor som Benberkan.
3PL kan være en fordel for ferske e-handlere, da det kan gi dem tilgang på bedre fraktavtaler, enn hva de selv klarer å lande på egenhånd på kort tid. Samtidig kan de konsentrere seg helt og holdent på for eksempel markedsføring. De slipper også å ansette eget lagerpersonale, sier Lundgren, før hun legger til:
Men om man har veldig mange ulike produkter og samtidig har oppnådd en viss salgsmengde og har god lønnsomhet – kan det være fordelaktig å bygge sitt eget lager.