SĂžk
Close this search box.
SĂžk
Close this search box.
ANNONSE

Slik vil kunstig intelligens pÄvirke fremtidens detaljhandel

Foto: Istock
Peker pÄ fem omrÄder hvor teknologien allerede har begynt Ä pÄvirke detaljhandelen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Hvordan vil kunstig intelligens og ny teknologi pÄvirke fremtidens detaljhandel? Det har konsulentselskapets Tata Consultancy Services (TCS) forsÞkt Ä ta rede pÄ.

Selv om kunstig intelligens har vĂŠrt samtaleemne daglig siden lanseringen av ChatGPT for et drĂžyt Ă„r siden, er det fremdeles de fĂŠrreste som har en klar strategi for implementering av teknologien i sine butikker og nettbutikker.

TCS peker pÄ fem omrÄder hvor teknologien allerede har begynt Ä pÄvirke detaljhandelen.

ANNONSE

FÞrst ut er digitale tvillinger. I etableringen av digitale tvillinger, som brukes for Ä gjenskape en butikk, et lager eller hele leverandÞrkjeder, kan kunstig intelligens spille en avgjÞrende rolle for Ä gjÞre disse digitale kopiene bÄde smartere og mer nÞyaktige.

En digital tvilling av en butikk kan, for eksempel, simulere kundestrĂžmmer, forutsi hvor det er mest trafikk og til og med bestemme den optimale plasseringen av produkter. Ved Ă„ analysere data i sanntid kan kunstig intelligens justere den digitale tvillingen for Ă„ gjenspeile endringer i kundeadferd, sesongtrender eller lagerbeholdninger. Dette gjĂžr at forhandlere kan teste forskjellige scenarioer i et virtuelt miljĂž fĂžr de implementeres i den fysiske butikken, skriver TCS i en pressemelding.

Sanntidskampanjer og fĂŠrre returer

Hva gjelder returer kan kunstig intelligens bidra ved Ă„ forutsi og forhindre unĂždvendige returer. Man kan identifisere triggerpunkter til hvorfor visse produkter returneres oftere enn andre, forbedre produktbeskrivelser og stĂžrrelsesanbefalinger samt la kundene prĂžve klĂŠrne digitalt via virtuelle prĂžverom.

LES OGSÅ: Slik skal Zalando lþse bransjens dyre returproblematikk

Innen markedsfĂžring er kunstig intelligens kanskje best etablert i den norske detaljhandelen.

Tradisjonelle markedsfÞringsstrategier bygger ofte pÄ bred demografi og tidligere salgsdata. Kunstig intelligens kan brukes til Ä tilpasse kampanjer til et individuelt nivÄ. Ved Ä analysere en kundes kjÞpshistorikk, online- og butikkadferd og data som relaterer seg til deres ambisjoner, livsstil og hvor ofte de handler, kan kunstig intelligens sette sammen sanntidskampanjer som er skreddersydd for hver enkelt kunde, skriver konsulentselskapet.

Ha de rette produktene til rett sted og tid

For store varelagre har vÊrt en negativ trend, kanskje spesielt blant nettbutikker innen sport og fritid, gjennom Äret. Ved bruk av kunstig intelligens kan man forutsi etterspÞrselen basert pÄ analyser av tidligere salgsdata, nÄvÊrende markedstrender eller sentiment i sosiale medier.

Denne prediktive evnen strekker seg ogsÄ til logistikk, ved Ä optimalisere lagerbeholdningene og sÞrge for at butikkene verken har for mye eller for lite av en vare. I hovedsak vil kunstig intelligens gjÞre det mulig for forhandlere Ä ha riktige produkter, i riktige mengder, pÄ riktige steder og til riktig tidspunkt. Dette fÞrer til bÄde Þkt salg og reduserte kostnader.

LES OGSÅ: Forbrukere frykter uetisk bruk av kunstig intelligens – etterspþr menneskelig verifisering

Til sist peker TCS pÄ hvordan kunstig intelligens kan bidra til Ä redusere utslipp i detaljhandelen.

Kunstig intelligens kan hjelpe forhandlere med Ä spore sitt karbonavtrykk gjennom hele leverandÞrkjeden ved Ä analysere alt fra innkjÞp av rÄmaterialer til produktleveranser for Ä identifisere hvilke deler som har stÞrst miljÞpÄvirkning. Kunstig intelligens kan deretter brukes til Ä foreslÄ strategier og tiltak for Ä redusere det, skriver konsulentselskapet.

Del artikkel: