Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik vil kunstig intelligens påvirke fremtidens detaljhandel

Foto: Istock
Peker på fem områder hvor teknologien allerede har begynt å påvirke detaljhandelen.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Hvordan vil kunstig intelligens og ny teknologi påvirke fremtidens detaljhandel? Det har konsulentselskapets Tata Consultancy Services (TCS) forsøkt å ta rede på.

Selv om kunstig intelligens har vært samtaleemne daglig siden lanseringen av ChatGPT for et drøyt år siden, er det fremdeles de færreste som har en klar strategi for implementering av teknologien i sine butikker og nettbutikker.

TCS peker på fem områder hvor teknologien allerede har begynt å påvirke detaljhandelen.

ANNONSE

Først ut er digitale tvillinger. I etableringen av digitale tvillinger, som brukes for å gjenskape en butikk, et lager eller hele leverandørkjeder, kan kunstig intelligens spille en avgjørende rolle for å gjøre disse digitale kopiene både smartere og mer nøyaktige.

En digital tvilling av en butikk kan, for eksempel, simulere kundestrømmer, forutsi hvor det er mest trafikk og til og med bestemme den optimale plasseringen av produkter. Ved å analysere data i sanntid kan kunstig intelligens justere den digitale tvillingen for å gjenspeile endringer i kundeadferd, sesongtrender eller lagerbeholdninger. Dette gjør at forhandlere kan teste forskjellige scenarioer i et virtuelt miljø før de implementeres i den fysiske butikken, skriver TCS i en pressemelding.

Sanntidskampanjer og færre returer

Hva gjelder returer kan kunstig intelligens bidra ved å forutsi og forhindre unødvendige returer. Man kan identifisere triggerpunkter til hvorfor visse produkter returneres oftere enn andre, forbedre produktbeskrivelser og størrelsesanbefalinger samt la kundene prøve klærne digitalt via virtuelle prøverom.

LES OGSÅ: Slik skal Zalando løse bransjens dyre returproblematikk

Innen markedsføring er kunstig intelligens kanskje best etablert i den norske detaljhandelen.

Tradisjonelle markedsføringsstrategier bygger ofte på bred demografi og tidligere salgsdata. Kunstig intelligens kan brukes til å tilpasse kampanjer til et individuelt nivå. Ved å analysere en kundes kjøpshistorikk, online- og butikkadferd og data som relaterer seg til deres ambisjoner, livsstil og hvor ofte de handler, kan kunstig intelligens sette sammen sanntidskampanjer som er skreddersydd for hver enkelt kunde, skriver konsulentselskapet.

Ha de rette produktene til rett sted og tid

For store varelagre har vært en negativ trend, kanskje spesielt blant nettbutikker innen sport og fritid, gjennom året. Ved bruk av kunstig intelligens kan man forutsi etterspørselen basert på analyser av tidligere salgsdata, nåværende markedstrender eller sentiment i sosiale medier.

Denne prediktive evnen strekker seg også til logistikk, ved å optimalisere lagerbeholdningene og sørge for at butikkene verken har for mye eller for lite av en vare. I hovedsak vil kunstig intelligens gjøre det mulig for forhandlere å ha riktige produkter, i riktige mengder, på riktige steder og til riktig tidspunkt. Dette fører til både økt salg og reduserte kostnader.

LES OGSÅ: Forbrukere frykter uetisk bruk av kunstig intelligens – etterspør menneskelig verifisering

Til sist peker TCS på hvordan kunstig intelligens kan bidra til å redusere utslipp i detaljhandelen.

Kunstig intelligens kan hjelpe forhandlere med å spore sitt karbonavtrykk gjennom hele leverandørkjeden ved å analysere alt fra innkjøp av råmaterialer til produktleveranser for å identifisere hvilke deler som har størst miljøpåvirkning. Kunstig intelligens kan deretter brukes til å foreslå strategier og tiltak for å redusere det, skriver konsulentselskapet.

Del artikkel: