ANNONSE

Slik vil nordmenn handle på Black Friday – dette topper listene

Johanna Tell, Head of Ecommerce Nordics hos Nets // Foto: Nets
Menn handler de dyreste produktene.
Linn Adine Andersen

Black Friday står fortsatt sterkt i Norge, selv om det blir stadig mer debatt rundt konseptet. En ny undersøkelse utført av YouGov på vegne av Nets viser at 56 prosent av nordmenn planlegger å handle i løpet av salgsperioden.

For mange står julegaver på handlelisten, og menn er de som oppgir at de vil bruke mest penger, ofte på elektronikk og sportsutstyr.

Black Friday holder seg sterkt i Norge til tross for at relativt mange er negative til konseptet. Det er ikke bare en fredag lenger, men en handelsperiode som strekker seg over flere uker både før og etter fredagen, sier Johanna Tell, Head of Ecommerce Nordics hos Nets.

Julegaver dominerer

Av de som planlegger å handle under Black Friday, oppgir åtte av ti at de skal kjøpe julegaver. Kvinner, yngre forbrukere og de med høy inntekt er blant de mest aktive når det gjelder julegavekjøp. Kvinner er mer tilbøyelige til å kjøpe klær og hudpleieprodukter, mens menn oftere går for elektronikk, sports- og fritidsutstyr.

Når det gjelder hvor folk handler, sier 25 prosent at de vil handle på nett, 11 prosent i fysiske butikker, mens 19 prosent vil kombinere begge. Denne trenden har vært stabil de siste fire årene, ifølge Nets.

Menn bruker mest penger

Selv om færre menn deltar i Black Friday-handelen sammenlignet med kvinner, er mennene som handler mer tilbøyelige til å bruke større beløp. Undersøkelsen viser at nesten halvparten av mennene vil bruke mellom 3 000 og 10 000 kroner, mens kun en fjerdedel av kvinnene planlegger å bruke like mye.

Blant de som vil bruke over 10 000 kroner, utgjør menn dobbelt så stor andel som kvinner, med seks prosent mot tre prosent. Totalt sett har to tredjedeler av alle forbrukere, uavhengig av kjønn, et budsjett på under 3 000 kroner for salgsperioden.

Flere negative til Black Friday

Samtidig blir stadig flere skeptiske til Black Friday. I år oppgir 36 prosent at de er negativt innstilt til fenomenet, opp fra tidligere år. Eldre er mest kritiske, mens de yngre viser minst skepsis.

Det er verdt å merke seg at gruppen med forbrukere som føler seg lurt av salgene er høy. At noen i handelsnæringen trikser med prisene før og under Black Friday er ødeleggende for konseptet og næringen, avslutter Tell.

Dette vil nordmenn handle på Black Friday:

Kategori
2024
2020
Klær, sko eller tilbehør
62 %
59 %
Elektronikk
49 %
56 %
Pleie- og skjønnhetsprodukter
32 %
25 %
Sport og fritidsutstyr
31 %
35 %
Leketøy
27 %
26 %
Bøker
20 %
20 %
Mat og dagligvarer
19 %
11 %
Bolig- og hageartikler
15 %
16 %
Opplevelser
8 %
04 %

Del artikkel: