Etter kun tre måneder som aktiv LinkedIn-bruker ble Fredrik Fornes anerkjent av andre som en ekspert på plattformen. Det skulle altså ikke mer til – og årsaken er krystallklar. Plattformen kryr nemlig av businessfolk på tvers av alle bransjer, men svært få vet hvordan man skal bruke den.
LinkedIn har i dag 830 millioner brukere verden over. I Norge er det registrert 1,23 millioner brukere. Av disse forteller Fornes at det er rundt 10 prosent aktive brukere, hvilket betyr at rett over 1,1 millioner brukere i Norge står stille langs veggene: klare til å lytte på de få som benytter seg av scenen.
Akkurat her vi er i dag, er LinkedIn en gullgruve som de aller fleste av oss bare spaserer forbi. Det å investere litt tid i å forstå hvordan plattformen fungerer og være aktiv i en viss grad, kan gjøre at du lett kan få tak i ekstremt lavthengende frukter. Det gjelder nesten uansett hvilken bransje vi snakker om og hvilket segment man driver i, alle posisjoner er up for grabs. Det er nesten ingen konkurrenter som har tatt en posisjon der enda. Det er noen som har bedriftssider med en viss aktivitet, men det de fleste ikke vet er at det ikke er der gullet ligger. Gullet ligger i de personlige profilene, forklarer Fredrik Fornes til Ehandel.
Fornes har 10 år bak seg som journalist før han skiftet beite og tok del av markedsføringsbransjen for fem år siden. For to år siden tok han i bruk LinkedIn, da som ansatt i et software-selskap med mål om å øke salget deres. Slik begynte ballen å rulle og nye muligheter dukket opp – blant annet den som gjorde at han fikk være med å starte Hubify, selskapet som hjelper andre bedrifter å lykkes kommersielt.
"Ekstremt effektivt"
Det som skinner best gjennom når Ehandel intervjuer Fornes via Google Meet, er budskapet om at vi alle er mennesker. Drit i B2B, B2C og alt det der, sier Fornes, vi som bruker plattformen er alle mennesker, og vi handler.
LinkedIn er på mange måter Instagram for 10-12 år siden. Man vet ikke helt hvordan man skal te seg, hvilke muligheter som finnes, hva som er greit å dele eller ikke. De få som poster innlegg setter på mange måter trenden, selv om heller ikke de nødvendigvis vet helt hva man driver med.
Det å bruke mennesker, å bruke de ansatte for å la folk knytte bånd til merkevaren, er ekstremt effektivt. Man ser det også i resultatene da personlige profiler får åtte ganger mer engasjement og når over 500 prosent fler i rekkevidde. Det er jo så enkelt som at det er mye mer naturlig for oss å kommunisere med mennesker enn med firmaer med en logo som profilbilde, sier Fornes.
Selv bruker ikke Fornes, eller Hubify, én krone på markedsføring. All jobben gjøres av innholdet på LinkedIn og salgene kommer tikkende inn i innboksen. Selv mener han at alle kan ha nytte av å være aktiv på plattformen, for her er det mye å hente.
Tradisjonelt sett har det vært en tung B2B-plattform, men jeg tror vi må innse at den er vel så viktig for B2C, og vel så viktig for e-handelsbransjen, for når alt kommer til alt er det menneske til menneske. LinkedIn har en målgruppe som er veldig attraktiv for de fleste, for det er gjerne den høyt utdannede delen av befolkningen og den velstående delen av befolkningen som er veldig godt representert her.
Alle de du normalt kunne tenke deg å nå ut til er jo her inne. Det er et rom fylt med de viktigste folkene i målgruppen din, samlet på én plass. Man tenker kanskje at det er mye støy og at alle står og snakker sammen, men problemet er at det gjør de ikke. De er inaktive, de bare står der langs veggen og er livredde for å vise seg. Det er klart at om man da velger å gå ut på dansegulvet, da er man synlig for alle sammen rimelig kjapt. Du trenger ikke bygge deg opp en følgerskare eller bruke enormt mye tid for å se effektene raskt, sier Fornes.
Slik bygger du din merkevare på LinkedIn
I prat med Fornes, som også vi i Ehandel tenker på som en LinkedIn-ekspert, er det klart vi spør om han kan gi våre lesere noen tips til å komme i gang. Så, her er Fredrik Fornes sine beste tips til deg som vil bygge din merkevare på LinkedIn.
- Puss opp profilen din. Dette er alltid det første steget. Profilen er på mange måter som butikken din, det er vinduet ditt ut til forbrukerne. Innhold kan sees på som innkasteren din, som får folk til å gå bort og se inn vinduet ditt. Hvis vinduet ditt er tomt er det ingen vits, å lede folk til et tomt butikkvindu er dårlig reklame. Grunnlaget må legges, profilen må optimaliseres. Du bør ha et bannerbilde på toppen som er brandet for nettbutikken din eller selskapet ditt, du har et bra profilbilde, en "om-tekst" som forklarer hva du løser for oss, hvorfor dette er bra for oss, og overskriften din sier noe om hva du hjelper meg med, som kunde. Du plasserer ting i butikkvinduet ditt.
- Vær aktiv. Engasjer deg i andres innhold, lik og kommenter det andre gjør. Se på relevante folk i din målgruppe og engasjer deg med de, dette er en enkel måte å bli synlig på. Det bygger relevansen din i algoritmen slik at hvis du for eksempel kommenterer på postene til en du vet er en beslutningstaker i et selskap som du har lyst til å nå, og de svarer på kommentarene dine, så vil de begynne å se mer av dine poster høyt i sin feed.
- Lag eget innhold. Her må man løfte blikket litt. De fleste tenker at de må snakke om det de skal selge, tar på seg skylapper og lager innhold som vi andre driter i. Vi trenger ikke høre produktspesifikasjoner eller hvor bra kvartalsrapport dere hadde, eller hvor mye dere har solgt for. Det er helt likegyldig. Er det derimot noe verdi der, noe jeg kan lære av, bli inspirert av, engasjert av, underholdt av – da er det verdifullt for meg. Det knytter bånd mellom merkevaren din og meg. Man er nødt til å forstå at man må gi verdi for å få verdi tilbake igjen.