Kosmetikkjeden omsetter for flere titalls millioner i Norge. Lush har totalt seks butikker her til lands, i tillegg til nettbutikken. Nå velger kjeden å forlate de sosiale mediene Facebook, Instagram, Snapchat og Tiktok – i alle sine 48 operative markeder. Dette for å sette fokus på de negative effekter sosiale medier har på forbrukernes psykiske helse.
Som en oppfinner av badebomber, satser jeg på å lage produkter som hjelper folk å slå seg av, slappe av og ta hensyn til deres velvære. Sosiale medieplattformer har blitt antitesen til dette målet, med algoritmer designet for å holde folk til å scrolle og stoppe dem fra å slå seg av og slappe av, skriver Jack Constantine, oppfinner og digitalsjef i Lush, på selskapets nettsider.
En rekke interne dokumenter fra Facebook ble tidligere i høst lekket. Senere har flere varslere stått frem og fortalt om hvordan de store selskapene kjenner til de negative konsekvensene sosiale medier har på forbrukernes psykiske helse – spesielt hos de yngre forbrukerne.
Dette legges til grunn for Lush' avgjørelse om å slutte med sosiale medier. I en liste nevner selskapet blant annet at de ikke ønsker å delta på plattformer som bruker besøksdata på måter som ikke blir offentliggjort, samt at de favoriserer plattformer som ikke benytter algoritmer som mål å nå brukere med negativt innhold, falske nyheter eller ekstreme synspunkter – alt for å øke engasjement, klikk og delinger.
LES OGSÅ: Fersk kosmetikk omsetter for titalls millioner i Norge
Administrerende direktør og medgründer Mark Constantine, opplyser dessuten at selskapet på sikt forventer å tape rundt 120 millioner kroner når de forlater sosiale medier.
Jeg har brukt hele livet på å unngå å legge skadelige ingredienser i produktene mine. Det er nå overveldende bevis på at vi blir satt i fare ved bruk av sosiale medier. Jeg er ikke villig til å utsett kundene mine for denne skaden, så de ter på tide å ta det ut av blandingen, skriver Mark Constantine på selskapets nettsider.
Fra og med i morgen, 26.november, stenger Lush sine kontoer i de nevnte sosiale medier foruten YouTube og Twitter. Der ønsker selskapet å fortsette å legge ut materiale til inspirasjon for sine kunder. Lush vil dessuten fokusere mer på nyhetsbrev, fysiske arrangementer og den tradisjonelle, fysiske katalogen.