Under gårsdagens «Snap partner summit», som Snapchat arrangerer hvert år, la selskapet frem flere nyheter og trender. Blant annet samarbeid med Lego og datingappen Bumble, men også flere nye shoppingfunksjoner.
På den digitale konferansen meddelte Snapchat at de nå har 500 millioner aktive brukere i måneden, hvor rundt 40 prosent er lokalisert i Europa og Nord-Amerika.
Noe av det som blir nytt i appen når det gjelder shopping er Screenshop, som er det siste tilskuddet til tjenesten Clothing Scan. Dette skal gi anbefalinger fra hundrevis av merkevarer når Snapchat-brukere for eksempel skanner antrekket til en venn.
Snart skal man også kunne skanne bilder fra kamerarullen basert på tidligere outfits man har lagret. I følge selskapet bruker 170 millioner mennesker Scan hver måned.
AR og shopping-arrangementer
I tillegg introduserer Snapchat API-aktiverte linser, slik at virksomheter kan benytte seg av dynamiske og automatiske måter å vise sanntidsinnhold i AR på for brukerne. Gjennom Snaps partnerskap med Perfect Corp vil The Estée Lauder Companies være blant de første som tar i bruk Snaps AR-verktøy for shopping.
Utover API-aktiverte shopping-linser, jobber Snap med utvalgte partnere for å ta sanntidsinnhold inn i linsen. Gjennom Public Profiles for Businesses kan enhver partner etablere en permanent tilstedeværelse på Snapchat, der de vil kunne vise frem Lenses, Highlights og Stories. Offentlige profiler for virksomheter gjør det også mulig for virksomheter å surfe, prøve og kjøpe gjennom Shop-funksjonen, og gjør Snapchat til et nytt salgssted.
For å blande sosiale medier og shopping ytterligere sammen, har Snapchat inngått et samarbeid med Poshmark for å skape en ny sosial shoppingoppelvelse i appen, kalt Poshmark Mini. Her skal Poshmark arrangere shopping-arrangementer, der brukere kan chatte med venner i sanntid, velge favoritter og gå til kassen - uten å forlate Snapchat.