Power skal ta over Mediamarkts butikker i Sverige, og det er ikke bare småtteri det er snakk om. Derfor har man nå bestemt seg for å bygge ut robotløsningen, i dette tilfellet Autostore, på lageret.
I dag har man rundt 46 000 kasser, 54 roboter og 13 porter, men må skal det gjøres plass til ytterligere 40 000 kasser. Den innledende installasjonen innebærer dog 10 000 kasser, 24 nye R5-roboter, sju nye conveyor- og karusellporter, samt en plukktunnel.
I løpet av de siste seks årene har Power satset på automasjon og digitalisering av våre prosesser. I tillegg til Autostore har også periferiutstyr vært i fokus for pappreise, foresegling og merking. Det er investert i en robot for pallkonstruksjon, men det hadde ikke vært mulig uten Autostores effektivitet og skalerbarhet, som gjør at automatiseringen kan vokse i takt med selskapet, sier Casper Ödeen, utviklingssjef hos Power.
Utbyggingen innebærer at den nordiske elektronikkgiganten i prinsipp vil ha full automasjon fra innkommende til utgående ordre. Den eneste manuelle oppgaven blir plukkprosessen. Og det hele skal være i drift i løpet av maimåned.
Power er en kunde som ligger langt fremme i sine automatiseringsvalg. De var tidlig ute med Autostore og her i Skillingaryd har man valgt å satse på ytterligere automasjon for å være effektive, sikre en sterkere leveranse til sine kunder samtidig som man får en forbedret ergonomi, sier David Olsson, Account Manager hos Element Logic Sverige.