Norske Snowroller fortsetter å vokse. Nylig har selskapet inngått to avgjørende avtaler som gir tilgang på flere titalls millioner europeere samt kanadiere.
Selskapet har fått plass i Zalandos partnerprogram, og vil med dette nå ut til 45 millioner europeiske kunder. I tillegg har Snowroller fått innpass på et av Canadas største varemagasiner, Holt Renfrew.
Dette er ifølge den daglige lederen den største game-changeren for selskapet. Holt Renfrew skal ha en årlig omsetning på 682 millioner kanadiske dollar, hvilket tilsvarer rundt 4,6 milliarder norske kroner.
Avtalen med varehuset Holt Renfrew gir oss en svært attraktiv markedsinngang i det nordamerikanske markedet. De er en stor og anerkjent aktør med butikker over hele landet, og en god retailer å bli assosiert med. Vi håper dette også vil virke som en markedsføringskanal for alle produktene våre, og tiltrekke canadiske kunder til vår internasjonale nettbutikk, sier Eva Røgler, daglig leder og med-gründer av Snowroller, til Ehandel.
Gründeren forteller videre at avtalen med Holt Renfrew gir en helt ny inntektsstrøm hvor overskuddet vil reinvesteres i selskapets produktutvikling, samt i stor grad benyttes til lønn og digital markedsføring.
Med Zalandos partnerprogram åpnes det europeiske markedet opp for det norske selskapet. Avtalen som er inngått baserer seg på motegigantens fullfillment solution, hvilket betyr at Zalando håndterer alle vareutsendelser, returer og kundeservice.
Dette muliggjør at et så lite team som vi er, kan satse stort i flere markeder samtidig. Strategien denne vinteren blir dermed å teste de ulike markedene for å se hvor etterspørselen er størst. Deretter vil vi velge oss et par av disse og satse ytterligere på ekspansjon i disse landene, sier Røgler.
Siden start har selskapet tilbudt retro skidresser som glir pent inn på afterski etter en lang dag i bakken. De siste årene har dog fokuset dreiet seg mer i retning av en sirkulær forretningsmodell med miljøvennlige kolleksjoner, og Røgler forteller at Snowroller har gått noe vekk fra de typiske, retro dressene.
LES OGSÅ: Norske Snowroller gjør suksess i både inn- og utland
Vintersesongen 2020/2021 ga en omsetning på 2,4 millioner kroner sammenlignet med 1,6 millioner kroner i sesongen 2019/2020. Delvis stengte skibakker begrenset veksten noe, men Røgler forteller at de allikevel er fornøyde med veksten.
Under pandemien opplevde vi likevel at kundene våre fant nye bruksområder for skidressene våre. Skibakken ble byttet ut med turer i skogen, bursdagsfeiringer i parken og basing i snøen. Dette resulterte i et nytt kundesegment - unge mødre. På den måten har også pandemien åpnet opp for en ny kundegruppe og nye inntektsstrømmer. I tillegg er det fint å vise at produktene våres kan brukes i mange flere settinger enn det som opprinnelig var formålet, sier Røgler.
Selskapet har gått ned i antall ansatte det siste året. Blant annet har med-gründer og tidligere daglig leder Linnea Tveraaen har sagt opp sin stilling, men sitter fremdeles som styreleder i selskapet. Røgler har dermed bekledd rollen som daglig leder siden august i år.
Siden oppstart i 2017 har Snowroller solgt skiklær for 5,75 millioner kroner. Med åpne skianlegg til vinteren, etter to vintersesonger med delvis stengte anlegg, har selskapet som mål å doble omsetningen sammenlignet med fjorårets vintersesong.