Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Snudde seg raskt i krisen og slo rekord: ”Et turbulent år”

Nils Lund
nils@ehandel.se

Skal ta ytterligere markedsandeler.

ANNONSE

I forrige uke rapporterte NetOnNet tallene for 2020, som viste seg å bli et rekordår for elektronikkjeden. Dette til tross for et utfordrende år med store forandringer. I et intervju med Ehandel forteller Susanne Holmström, som er selskapet administrerende direktør, mer om året som gikk.

Vi beviser at modellen er skalerbar når vi har klart å vokse på et marked med høy etterspørsel, vokse mer enn bransjen for øvrig og ta enda flere markedsandeler. Vi har lykkes med å håndtere et turbulent år som har vært svært utfordrende, selv om vi har gjort det bra, sier Holmström i et intervju med vår søsternettside Ehandel.se.

LES OGSÅ: Økte salget da handelen stengte: "Fikk et ordentlig løft"

NetOnNet har tidligere meddelt at bakgrunnen for suksessen kommer av deres tydelige digitale strategi, hvor selskapet har gjort store investeringer.

Det er lett å bare havne i det reaktive og takle det. Vi ønsker å være proaktive og fortsette å styrke arbeidet på lang sikt, for å fortsette å drive utviklingen videre. Vi har investert mye i data og bruken av dem for blant annet å fortsette og tilpasse kundeopplevelsen enda mer. Men også for å utvikle vår kommunikasjon med kundene. Vi har lagt ned mye tid og fokus på kundeklubben.

I årsrapporten kommer det frem at hele 95 prosent av NetOnNets besøk kommer fra nettopp netthandel, til tross for at selskapet har lagershopper i både Sverige og Norge.

Vi har hatt en unik modell siden vi startet i 1999. Vi er en digital aktør og netthandel i både sjel og hjerte, som vi har komplementert med 30 lagershopper i Norge og Sverige. I vår modell ser vi på dem som servicepunkter og logistikkhuber.

"En ny fremtid"

NetOnNet har som mange andre måtte flytte arbeidsplassen sin hjem. Holmström tror ikke man kommer til å gå tilbake til slik verden så ut før pandemien.

Mange snakker om at vi snart kommer til å gå tilbake, men det tror jeg ikke kommer til å skje. Vi går en ny fremtid i møte. Vi startet arbeidet ganske tidlig med et team som så på hva som er vår nye måte å jobbe på, både for å tilpasse vår måte å jobbe på, men også for å evaluere formålet med det fysiske kontoret.

NetOnNet-sjefen tror likevel ikke at det fysiske kontoret har gått helt ut på dato.

Det er kombinasjonen av å jobbe hjemme og på kontoret som bli virkelig interessant å se på. Kanskje man kan komme på kontoret for å få litt fred og ro, på en måte man ikke får hjemme. Det må finnes kreative rom, men kanskje også muligheten til å sitte bak lukkede dører og ha digitale møter. Vi tester nysgjerrig nye måter å skape bærekraftige arbeidsmetoder og mennesker på.

Selv om selskapet alltid har kalt seg selv en utfordrer, omsetter de nå for nærmere syv milliarder kroner. Er man da fortsatt en utfordrer?

Jeg tror ikke du trenger å være liten for å ha den utfordrende ånden i ditt DNA. Vi stiller spørsmål ved alt vi gjør og hva vi kan gjøre bedre i hverdagen vår. Det er mer en verdi enn at vi faktisk er en utfordrer.

Fremover forteller Holmström at planen er å fortsette veksten. Hun nevner blant annet at "nye områder og kategorier" er aktuelt.

Vi er et vekstselskap og vår plan er å fortsette å vokse. Det føles godt å se at modellen er skalerbar og at vi tar markedsandeler fortsatt. Det betyr at vi har gode forutsetninger for å lykkes. Vi ser også at trendene med den økende netthandelen kommer til å vare, akkurat som betydningen til det nye hjemmet. Hjemmeelektronikk kommer også til å fortsette å vokse, selv om det naturligvis ikke blir like mye som i 2020. Vi ser uansett store muligheter for å ta ytterligere markedsandeler, samtidig som vi nysgjerrig ser på nye området og kategorier - det er alfa omega for å kunne fortsette å gjøre en vekstreise, avslutter Holmström.

Del artikkel: