Etter to år med pandemi og delvis stengte grenser var Adrian Huer, CMO i den norske snusnettbutikken Snus365, spent på grenseåpningen. Det var også mye spenning knyttet til starten av dette året da nordmenn lever i en hverdag preget av økte levekostnader.
Til tross for både åpne grenser og økte levekostnader merker Snus365 en tydelig økning i salget, og det er én kategori som skiller seg ut. Lavprissnusen. Flere nordmenn har fått øynene opp for billigere alternativer og stadig flere shopper i nettbutikkens egne harryhandel-kategori.
Vi var veldig spente på åpningen av grensene og på startet av året, med de nye prisene. Men, vi har klart å gjøre det vi kan for å holde prisene nede, sier Huer til Ehandel.
Omsetningen i 2022 endte noe lavere enn året før, rett i underkant av 123 millioner kroner. I årets første to måneder ser man dog en salgsøkning sammenlignet med januar og februar 2022.
Vi er godt fornøyd med fjoråret, og enda mer fornøyd med starten på 2023. Nå er vi tilbake – med enda bedre salg enn i koronaåret 2021, sier Huer.
120 prosent økning
Salget av lavprissnus hos Snus365 økte i januar med hele 120 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Det kommer flere produsenter på banen. Før var det mer eller mindre tre typer som regjerte, mens vi etterhvert har begynt å få inn snus fra flere produsenter. Spesielt etter at grensen ble åpnet igjen, for å få et litt mer lignende sortiment som de har i Sverige og for å redusere grensehandelen fra våre kunder som vi fikk under pandemien, sier Huer.
I Norge har snusere rundt 200 ulike modeller å plukke blant. Til sammenligning har man i Sverige opp mot 600 ulike modeller, så det er klart at utvalget er en konkurransefordel i nabolandet. Huer forteller at de siden høsten 2021 har jobbet med å bredde sortimentet, spesielt i harryhandel-kategorien.
Harryhandel er en egen kategori hvor vi begynte å få inn andre produsenter som selger rimeligere modeller. Dette salget har fått mer og mer fotfeste og salget har eksplodert fra starten av 2022. Nå har salget av denne typen snus rundt 15 prosent av markedsandelen hos oss, avslutter Huer.