Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Solgte 400 boxere i minuttet med nytt samarbeid

Vadim Bjarkum, Head of Emerging Concepts i Netthandelsgruppen.
Foto: Netthandelsgruppen
therese.karlsrud.haugen

"Langt over Black Friday"

ANNONSE

I et nytt samarbeid med hjelpeorganisasjonen Leger Uten Grenser har nettbutikken Comfyballs.no opplevd en kraftig pågang den siste uken. Gjennom en kampanje bidrar hver kjøpte boxerpakke med 100 kroner i kampen mot undernæring. På det meste skal over 400 boxere ha blitt borte i løpet av et minutt. 

Vi sparket samarbeidet i gang på Søndag og med helt ellevill respons som var langt over Black Friday i fjor, sier Per William Frøisland, daglig leder i Netthandelsgruppen, som driver Comfyballs.

Så langt skal kampanjen ha bidratt med minst 150 000 kroner, som blant annet går til nødmaten Plumpy'Nut. Dette er en effektiv behandling som Leger Uten Grenser bruker i arbeidet med underernæring til de som trenger det mest.

Til nå har vi samlet over 150.000 NOK. Samtidig har vi opplevd et trykk på hvertfall 5x av en vanlig uke hos oss og på det høyeste solgte vi over 400 boxere i minuttet, sier Vadim Bjarkum, Head of Emerging Concepts i Netthandelsgruppen, til Ehandel.

Comfyballs har også gjort lignende samarbeid tidligere. Nå oppfordrer de andre nettbutikker til det samme.

Samarbeidet her er inspirert fra tidligere samarbeid med Matsentralen og Kreftforeningen hvor kampanjene bidro med flere hundre tusen kroner til to veldig gode formål. Vi opplever svært gode tilbakemeldinger fra kundene våre på dette og vi ønsker å oppfordre andre merkevarer, butikker og andre til å selv kjøre lignende markedsaktiviteter hvor det går inntekter til gode formål, hva enn de skulle være. Dette blir ihvertfall ikke siste gang for verken Comfyballs eller Netthandelsgruppen, sier Bjarkum.

Netthandelsgruppen, som driver flere norske nettbutikker, startet først opp i 2014 med en egenkapital på 500 000 kroner. I år ligger de an til en omsetning på 300 millioner kroner, som er en dobling fra fjoråret.

LES OGSÅ: Salgsboom for Netthandelsgruppen: "Ikke nok fysisk plass"

3 tips

Selskapet har hatt en bratt vekstkurve og ikke minst læringskurve. Slik har de opparbeidet seg en del erfaringer rundt både merkevarebygging og hvordan man lykkes med samarbeid. 

Dette er Netthandelsgruppens tre tips:

  • Å koble sin egen merkevare sammen med andre aktører er en veldig sterk mekanisme som jeg sjelden ser brukt i Norge. Om det så er veldedighet eller collabs, så er det utrolig mange gode muligheter her!
  • Det behøver ikke være ekstremt komplisert å gjøre et slikt samarbeid. Hele samarbeidet med Leger uten grenser ble laget hos oss av to mennesker på noen dager.
  • Risikoen med slike samarbeid er at merkevaren blir mer polariserende, men etter vår mening er dette en risiko man burde ta. Merkevarer er sjelden engasjerende og meningsfylte hvis de ikke er litt polariserende.

Del artikkel: