ANNONSE

Solgte for én million første uken - nå lover han å legge ned

Magnus Svarstad, daglig leder i Printmax og Munnbindtilalle.no.
therese.karlsrud.haugen

”Sett ned prisene og vi legger ned”

ANNONSE

I slutten av september lanserte selskapet Printmax AS Munnbintilalle.no, hvor målet var å tilby forbrukere munnbind til en pris tilsvarende det den kostet før krisen. På én uke skal nettsiden ha solgt for én million norske kroner.

Det er Magnus Svarstad som står bak konseptet og han ser nå at flere aktører på nett har satt ned prisene. Likevel reagerer han sterkt på at de store apotekkjedene fortsatt opprettholder dobbelt så høye priser.

Apotekene har fortsatt ikke kastet seg på, men vi håper at de kommer etter rimelig snart. Det er rett og slett utrolig at de ikke reduserer prisene sine, men vi regner med at prisbevisste nordmenn handler på de stedene som tilbyr billigst munnbind, skriver Magnus Svarstad i en mail til Ehandel.

Svarstad har solgt pakker med 50 munnbind til 149 kroner, som er halvparten av det for eksempel Boots og Apotek 1 har solgt tilsvarende munnbind for. I følge han selv skal det eneste målet med Munnbindtilalle ha vært å vise hvordan "prisene på munnbind holdes kunstig høye av apotekene". Nå lover han å legge ned konseptet, men det er bare hvis prisene senkes.

Sett ned prisene deres og vi lover å legge ned, er hans oppfordring til apotekene.

LES OGSÅ: Nytt nettapotek skal ta fransk apotekkultur til Norge

"Vi har også senket prisene"

Munnbindene er av typen LyncMed og er de samme som Boots og Apotek 1 selger. Begge apotek mener likevel at prisene deres, gjenspeiler det de har kjøpt inn for og at de ikke har høy margin på disse produktene.

Våre priser speiler de innkjøpsprisene vi til enhver tid har hatt på produktene inn til oss. I takt med at innkjøpsprisene har falt, har vi også senket prisene ut til kundene, sier Anne Margrethe Aldin Thune, Kommunikasjonssjef i Boots.

I tidlig fase var vårt fokus å skaffe nok munnbind og kvalitetssikre disse, og vi var da tvunget til å godta relativt høye priser dersom vi ønsket å levere nok produkter til riktig kvalitet. Markedet er imidlertid i endring, og vi forhandler løpende med produsentene våre ved hvert innkjøp. Vi setter ned pris til kunde etterhvert som våre innpriser også går ned, sier Mette Yttervik, Innkjøp- og kategoridirektør i Apotek 1.

Selger med tap

Svarstad har tidligere uttalt at han tjener "litt penger" på munnbindene til 149 kroner pluss frakt. Det gjør imidlertid ikke Norges største nettapotek - Farmasiet.no - som hevder å gå med tap på sine munnbind til 249 kroner per pakke inkludert frakt.

Det har vært en helt enorm etterspørsel på munnbind i år og vi selger flere tusen ganger så mange munnbind i år som i fjor. Da pandemien brøt ut i mars var vi usikre på hvor mange munnbind som ville bli solgt og om vi hadde nok, noe som resulterte i at vi kjøpte inn store partier til høy innkjøpspris for å sikre tilgang i befolkningen. Etter dette har innkjøpsprisen gått ned, forteller Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet.no, og legger til:

Etterspørselen i Norge har ikke vært så stor før i august og jeg kan si at vi fortsatt selger ut av munnbindene til høy innkjøpspris som gjør at vi nå selger med tap på munnbindene, sier han.

LES OGSÅ: Nettapotek til angrep i munnbind-debatt: "Ikke noe vi skal ta lett på"

Mette Yttervik i Apotek 1 mener det er enklere for en mindre utfordrer å tjene penger på varer som munnbind i en kort periode.

I situasjoner der etterspørselen øker kraftig på enkelte varegrupper vil alltid mindre aktører ha ønske om å komme inn i markedet for å tjene penger i en kort periode. Dette er enkelt å gjøre når man er utfordrer, og ikke selger denne varegruppen til vanlig og velger billigste vei til mål på alle måter. Som fagkanal bruker vi stor kapasitet på å kvalitetssikre varene vi selger ned til minste detalj, det samme med transport av varen. Dette for at kundene våre skal være trygge på at vi leverer kvalitet i alle ledd, sier hun.

Del artikkel: