Samtidig som elektronikkforhandlerne melder om ekstreme salg av kjøleprodukter, kan Norges største nettapotek Farmasiet skilte med voldsomme økninger i salg av solkrem og fuktighetskrem.
Hittil i juni er solkremslaget opp 240 prosent sammenlignet med juni i fjor. Aloe vera-salget er opp enda mer, hele 275 prosent sammenlignet med samme måned i 2019, sier daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Rekordår for tredje året på rad: "Kjøleproduktene flyr ut!"
Han kan fortelle at det i solkremkategorien har gått aller mest av barnesolkrem og solkrem med faktor 30.
Det virker som om folk velger høyere faktor i år enn i fjor. Det er godt nytt at vi er enda mer påpasselige med huden vår i år, sier Furuseth, som legger til at solfaktor 30 er den anbefalte beskyttelsen fra Helsenorge.
I løpet av de første 15 dagene i juni har nettapoteket Farmasiet solgt over 8300 enheter med solkrem.
Spesialsolkremen blir revet vekk
I tillegg til at folk generelt kjøper høyere solkremfaktor i år er det også en tendens at folk i større grad kjøper flere typer solkrem for ulike kroppsdeler.
Solkrem for lepper solgte vi en del av i fjor, men hetebølgen vi opplever nå gjør at vi ser på salgsrekord der også. Enn så lenge snakker vi om en tidobling. I tillegg har vi begynt å ta inn solkrem for hår, noe som umiddelbart har slått an, sier Furuseth.
LES OGSÅ: Klare for gjenåpning - nettapotek forventer å selge 27 000 flasker håndsprit
Farmasiet-sjefen er ikke overrasket over den store salgsøkningen, spesielt når gradestokken har bikket 30 i enkelte deler av landet.
Vi har forberedt oss godt og sørget for flere store leveranser til lageret vårt de siste ukene, så vi håper nordmenn flest fortsetter å bruke godt med solkrem for å kunne nyte godværet uten å gjøre skade på huden.