Sommer, sol og lettelser i coronatiltakene har fått nordmenn til å springe ut av hjemmene sine for å besøke hverandre, spise på restaurant og planlegge neste reisemål. Gjennom hele pandemien har vi hørt om kraftig vekst i netthandelen grunnet mer hjemmetid og nedstenging av butikker og andre aktiviteter, men på kort tid har nærmest hele landet blitt gjenåpnet.
Så, hvordan går det med netthandelen nå? Vi har spurt et knippe nettbutikker hvordan trafikken er om dagen og hvilke forventninger de har til sommermånedene i år.
Mai var veldig bra, da var det mye aktivitet i butikken og salget tok seg opp. I begynnelsen av juni ble det veldig rolig da det var godvær i nesten hele landet etter en lang periode med dårlig vær og folk var nok heller ute og koste seg enn på shopping. Men nå har det begynt å ta seg opp igjen ser det ut for, sier Berit Sjøvik, daglig leder i Makeup Mekka, og legger til:
Det går mye i basevarer som foundation, concealer og pudder. Litt mindre partymakeup enn i en normal festivalsesong, som jo er naturlig.
Brandsdal Group forteller at sommeren bruker å være en god tid for Blivakker.no. Selskapet har den siste tiden kjørt "Black Friday Summer Edition" og forventer en liknende sommer som i 2020.
Trafikken inn til nettbutikkene ligger på tilnærmet samme nivå som fjoråret, med enkelte variasjoner ut fra kampanjetrykk. Den store økningen vi nå ser i salg ligger på solprodukter og beskyttelse mot solen. Det er også en betydelig oppgang i duftkategorien har økt enormt det siste året, sier Lene Johansen, Kommersiell direktør i Brandsdal Group.
Vi kjører en godt planlagt sommerkampanje med Shopping Festival som budskap. Denne planlegges i god tid i forveien slik at alle faste ansatte kan ta seg en velfortjent ferie, mens ferievikarene ivaretar den daglige driften og vedlikehold på kampanjene.
Både i administrasjon og på lageret har det Kristiansand-baserte skjønnhetsselskapet tatt inn "en betydelig mengde med sommervikarer".
Det er selvfølgelig utfordrende å drive med opplæring i forhold til bruk av hjemmekontor og smittevern, men dette har de ansatte løst på en utmerket måte. Nå gleder vi oss bare til å kunne treffe kollegaer på kontoret igjen etter sommerferien. DET har vært et stort savn for oss i administrasjonen som har sittet på hjemmekontor mer eller mindre siden 12. mars 2020, sier Johansen.
Makeup Mekka klarer seg i stor grad med egne ansatte og timehjelper, men har også valgt å leie inn noen for å gjøre spesifikke prosjekter på sommerstid.
Slik at vi er klar for høysesong når ferien er over, sier Makeup Mekka-sjefen.
20 prosent vekst i juni
Turutstyrsbutikkene forventer nok en sommer med høyt trykk fra nordmenn som planlegger å feriere i eget land. I fjor fikk denne bransjen seg et skikkelig oppsving, da friluftsinteressen skjøt fart.
Selv med det trykket som var i fjor, ser vi en ytterligere økning i trafikk så langt denne sommeren. Kategorien det går mest av er turutstyr. Spesielt salget av større telt indikerer at mange planlegger å tilbringe ferien i norsk natur også i år, sier Marius Anthonisen, Marketing Manager i Milrab, og legger til:
Sommeren pleier å være ganske bra og vi forventer gode måneder fremover. Norgesferie virker som et naturlig valg for mange også i år, og spesielt turutstyr vil det nok fortsette å være stor etterspørsel etter. Samtidig blir det spennende å se hvordan lettelser av restriksjoner påvirker salget av andre kategorier.
Også hos Fjellsport skal det være full fart i salget og høy trafikk om dagen. Selskapet ser nå etter flere faste stillinger.
Vi har så langt i juni ca 20 prosent vekst i trafikken, sammenlignet med en meget god juni i fjor. For oss er sommeren høysesong og med tanke på at vi også i år forventer at mange vil tilbringe ferietiden hjemme i Norge, har vi tro på nok en god sommer salgsmessig. Turklær til små og store utflukter, soveposer, telt og tursko - er blant det som er mest populært akkurat nå. Vi ser også at vi får en god del nye kunder, som er nysgjerrige på friluftslivet og alt det har å tilby, sier Stian M. Larsen, medgrüdner og kommersiell leder i Fjellsport.
Nå har vi oppbemannet godt inn i mot sommeren med sommervikarer, men ser nå også etter flere faste stillinger innenfor logistikk, teknologi, markedsføring og mer. Vi har dermed mye å glede oss over og se frem til, ikke minst at mange ansatte nå endelig kan ta en velfortjent sommerferie etter en hektisk periode.
"Vil holde seg på et høyere nivå"
De som har både nettbutikk og fysiske butikker, merker fremdeles at netthandelen står høyt. Det ser altså ikke ut til at varme og gjenåpning av samfunnet har påvirket netthandelen i negativ grad.
Vi merker fortsatt at flere av våre kunder handler mer på nett nå, enn før pandemien. Nå som solen skinner går det mye av som vifter, aircondition og grill. Ellers er det sesong for alt av produkter til hjemmet da mange pusser opp og investerer i nye hvitevarer og kjøkken. Spillkonsoller er også like hett nå om sommeren, som ellers i året. Vi får jevnlig inn nye leveranser av Playstation 5 og ser at etterspørselen fortsatt er svært høy på disse, sier Øyvind Waitz, eCommerce Manager i Elkjøp Norge.
Elektronikkjeden har fordelt ferien utover og skal hjelpe hverandre med arbeidsoppgaver i forbindelse med ferieavvikling.
I sommer ønsker vi å hjelpe kundene med å få mest mulig ut av sommerens store sportsbegivenhet hjemme i stua. Ellers forventer vi at den økte netthandelen fortsetter gjennom sommeren, det er tydelig at tiltakene vi fikk raskt på plass da pandemien kom har blitt tatt godt imot og i bruk av kundene våre, sier Waitz.
Clas Ohlson ser at mange kunder har savnet deres fysiske butikker under nedstengingen, men forventer likevel at endringer i handlemønsteret vil vedvare også etter pandemien. Trafikken i nettbutikk og klikk & hent har ligget høyt under hele pandemien.
Vi tror mange nye kundegrupper har fått øynene opp for netthandel og spesielt klikk&hent som kombinerer en digital opplevelse med personlig service med dyktige rådgivere i butikk. Vi tror derfor at netthandel i ulike kanaler vil holde seg på et høyere nivå også etter pandemien, sier Camilla Tully, Communications Lead Transformation i Clas Ohlson.
I likhet med Elkjøp går det også mange vifter hos Clas Ohlson om dagen. I tillegg er det tydelig at man nyter tiden ute på egen uteplass denne sommeren.
Vi selger mye utebelysning, utendørs høyttalere, dyrkekasser og annet som gjør uteplassen trivelig. Nok en hjemmesommer for de fleste gjør at vi har stor tro på at vi kommer å selge mye innen segmentet vannlek, som badeleker, SUP-board etc, sier Tully.
Clas Ohlson har hentet inn ekstra ressurser i sommer, blant annet studenter og faste ferievikarer.
Vi er helt avhengige av ekstra hjelpere i sommermånedene da mange av våre faste medarbeidere skal ha ferie. Mange av de som jobber hos oss i ferier er studenter som jobber deltid hos oss resten av året, men som ønsker å jobbe ekstra om sommeren. Ellers har vi mange faste ferievikarer som jobber år etter år i både butikk og på lager, avslutter Tully.